zaterdag 3 februari 2018

Tegenstanders van orgaandonatie zijn dom en zelfzuchtig


In het debat in de Eerste Kamer inzake de donorwet plaatste Pia Dijkstra een ongelukkige opmerking. Toen haar gevraagd werd welke garantie zij kon bieden antwoordde ze dat garanties alleen op stofzuigers worden verstrekt. Niet handig. Inmiddels heeft ze het enige juiste gedaan en in een brief aan het parlement aangegeven dat nabestaanden altijd het laatste woord zullen hebben.

Ik denk dat die toevoeging verstandig was en hoop vurig dat het wetsvoorstel ook door de Eerste Kamer aanvaard gaat worden. Maar ik mag toch hopen dat nabestaanden niet het recht krijgen een eenmaal afgegeven instemming te overrulen. Dat zou bizar zijn.

Nu we het toch over duidelijkheid hebben: het moet ook zonneklaar zijn dat mensen die niet bereid zijn hun organen na hun overlijden af te staan zelf niet in aanmerking komen voor het ontvangen van een donororgaan. Ook dat zou bizar zijn.


Maar nu over het principe. Er wordt gewezen op het grondrecht van lichamelijke integriteit. Maar hoe zit het eigenlijk met jouw lichamelijke integriteit als je overleden bent? Ik probeer me voor te stellen welk principieel bezwaar je zou kunnen hebben tegen het afstaan van organen na je overlijden. Dat lukt me niet. Er is naar mijn stellige overtuiging dan ook geen enkel steekhoudend bezwaar tegen orgaandonatie te vinden of te verzinnen. Kijk voor argumentatie voor en tegen op de volgende link: Waarom donor worden?

Wat is bevredigender, wat is mooier dan anderen in staat te stellen voort te leven met jouw organen wanneer je overleden bent? Is het niet een zeldzaam vertoon van egoïsme en onverschilligheid iets wat tijdens je leven van jou was na je overlijden te laten afsterven en vergaan, terwijl dat voor een medemens leven in plaats van dood betekent? Momenteel sterven er in Nederland meer dan honderd mensen per jaar door het tekort aan orgaandonoren.

Ik vind die principiële tegenstanders koudhartige en onnadenkende wezens. Anders gezegd: tegenstanders van orgaandonatie zijn ongelooflijk dom en zelfzuchtig. Hun wens dient gerespecteerd te worden, zal gerespecteerd worden maar respect is wel het laatste dat ik voor hen zou reserveren.

Geen opmerkingen: