vrijdag 26 juli 2013

Salafisme is onverenigbaar met democratie


In een verontrustend artikel in de Volkskrant van 15 juli schrijft Farid Aouled-Iahcen, coördinator netwerk Rechtstaat & Burger, een zeer verhelderend exposé over het salafisme. Op de Ibn Galdhounschool wordt vooral onderwijs gegeven vanuit de salafistische ideologie. Ik citeer hier uit het bewuste artikel en ben daarmee onvermijdelijk wat kort door de bocht en misschien ook wat selectief. Maar toch...
Binnen het salafisme, aldus Farid Aouled-Iahcen, gaat aandacht voor geloof en theologische en dogmatische leerstellingen boven regels voor de omgang met de medemens, goede manieren, normen en waarden. Twee leerstukken staan centraal in deze ideologie: de leer van loyaliteit (jegens medemoslims) en afstand (jegens niet-gelovigen) en de leer van de rekenschap. Dit laatste leerstuk vormt de ratio voor sociale controle, religieuze politie, kledingpolitie enzovoort.
Deze beide leerstukken leiden ertoe dat misstanden binnen de eigen gemeenschap niet aan de kaak gesteld kunnen worden. Op individueel niveau biedt het salafisme de moslim geen moreel houvast en besef. Het biedt hem rigide heilige teksten en woorden maar verbiedt hem zijn verstand te gebruiken. Aldus Farid Aouled-Iahcen. En hij konkludeert dat het salafisme de jonge Nederlandse moslims geen adequaat normatief kader en moreel besef biedt om goed te kunnen functioneren in een seculiere omgeving, gebaseerd op meritocratie en sociale rechtvaardigheid.

Tegelijkertijd lezen we dat staatssecretaris Dekker de toepassing van artikel 23 van de Grondwet wil verruimen. Vooralsnog ben ik het daarmee zeer oneens. De overheid dient neutraal onderwijs te garanderen voor álle burgers. Wie op eigen individuele grondslag onderwijs wil genieten, zal dat zelf moeten bekostigen. Ik heb er meer moeite mee dat mijn belastinggelden worden aangewend voor een school als Ibn Galdhoun dan dat ik de vrijheid van godsdienst koester. Die vrijheid van godsdienst wordt immers in te grote mate misbruikt. En het aanwenden van collectieve middelen uit een democratische samenleving voor onderwijs dat ten enenmale niet verenigbaar is met die democratie, dat is een lankmoedigheid die mij te ver gaat. Het salafisme is naar mijn stellige overtuiging dermate intolerant jegens andersdenkenden dat een democratie daar uiterst voorzichtig mee om dient te gaan.

Wist u overigens dat je ook als individuele ouder zelf onderwijs aan je kinderen mag geven, als je meent dat het openbaar onderwijs op principiële gronden voor jou niet aanvaardbaar is? Het gaat om enkele honderden gevallen in Nederland. Niemand weet hoe die kinderen onderwijs krijgen en er is ook niemand die er toezicht op houdt. Wat mij betreft is dit bizar en hier is de individuele vrijheid wel heel erg ver doorgeschoten.

Het plaatje bij dit bericht is natuurlijk misleidend en suggestief. Maar het geeft tenminste uiting aan mijn bezorgdheid over de impact van de islam in het huidige tijdsgewricht. Ik leef in een democratie en als mijn naam Fosca was en als ik over tweehonderd jaar nog steeds hier zou verblijven, dan zou ik 's morgens nog steeds graag in een democratie wakker worden, hoeveel moslims zich ook om mij heen hebben verzameld.

Noot: Fosca is de hoofdpersoon uit Tous les hommes sont mortels van Simone de Beauvoir.

Geen opmerkingen: