zondag 28 juni 2026

En Rosanne Herzberger leutert maar door

 

De NRC biedt ruimte aan Rosanne Herzberger voor een wekelijkse column. Je zou verwachten dat een kwaliteitskrant als de NRC toch minimale kwaliteitseisen aan columnisten zou stellen maar bij Rosanne Herzberger ligt de lat wel heel erg laag. Beschamend laag, zou ik willen zeggen. Op 18 juni jongstleden laat ze ons weten dat ze haar telefoontijd drastisch heeft ingekort. Op zich lijkt me dat verstandig maar waarom zou een enigszins intelligent mens drie uur per dag naar zijn telefoon zitten staren, zoals Rosanne kennelijk gewend was te doen?

En vervolgens constateert ze dat ze, nu ze haar telefoontijd heeft teruggebracht tot dertig minuten per dag, daar niet vrolijker, gezonder of gelukkiger van is geworden. Ik zou zeggen, Rosanne, lees eens een goed boek, misschien steek je er wat van op en hoef je niet langer zoveel onzin te verkopen. Want onze Rosanne gaat verder op 18 juni jongstleden en ze beklaagt zich erover dat er geen dominee, rabbijn of imam is die haar met enige morele autoriteit vertelt dat het niet deugt, zoveel telefoontijd. Nee Rosanne, telefoontijd is geen morele aangelegenheid. Iedereen met meer dan één hersencel moet zelf kunnen beredeneren dat sommige gedragingen niet echt zinvol zijn. Daar heb je geen dominee of imam voor nodig.

En dan meldt ze dat ze de komende week naar de Alliance for Responsible Citizenship gaat, een ultrarechts clubje van MAGA mannen, christen-nationalisten en anti-abortusactivisten. Met in hun gelederen onder andere Phlippa Stroud, Ayaan Hirshi Ali en Jordan Peterson. Daar voelt ze zich kennelijk thuis maar mij lijkt ook dat geen morele beslissing.En dan haalt onze Rosanne een zekere Ross Douthat aan, kennelijk een christen conservatief. Het is diep impopulair, schrijft Rosanne, om conservatief te zijn in Nederland. En nu komt het: Rosanne laat ons weten dat je voor wijsheid toch echt bij conservatief rechts moet zijn. Geen onderbouwing, geen adstructie, daar heeft Rosanne echt geen tijd voor. En dus poneert ze out of the blue een axioma.

Letterlijk schrijft ze: "Te midden van de politieke en religieuze extremen moeten we bij de religieuze conservatievelingen op zoek naar een antwoord hoe we menselijke autonomie en authenticiteit kunnen behouden, een goed leven kunnen leiden, en erin kunnen slagen ons niet te laten opslokken door technologie". Amen, zou ik zeggen. Dit is een geloofsbelijdenis, hier heeft de ratio niets te zoeken. Dit is het intellectuele niveau van Rosanne Herzberger. Foei, NRC dat jullie kostbare kolommen reserveren voor dit soort, excusez le mot, dom geleuter! 

Geen opmerkingen: