vrijdag 2 maart 2012

In memoriam Marius


Dit weblog gaat over meningen en (voor)oordelen, niet over persoonlijke wederwaardigheden. Maar dit keer maak ik een uitzondering ter ere van mijn broer Marius die na een moeizaam leven en meer dan zeven jaar continue ernstige pijn vannacht is overleden. De pijn is opgelost, vansihed into sweetly scented smoke. Mijn broer hield van boeken, van de geur van papier, van literatuur en poezie, van lezen en van bibliotheken. Hij werd slechts 63 jaar en in al die jaren hebben we elkaar nooit uit het oog verloren en zo ontstond een sterke band die nooit verbroken werd, zelfs niet als we eens een forse aanvaring hadden, wat zo vaak niet gebeurde. Veel meer wil ik niet prijsgeven, behalve dan dat ik van hem hield, van deze dichter en mopperkont. Vraag niet naar billijkheid of zin. Ze zijn er meestal niet. Ik ga hem missen.

13 opmerkingen:

Walter zei

Mijn oprechte deelneming, ik ben er heftig van geschrokken. Alle sterkte gewenst.
Walter

Lut zei

Innige deelneming Enno. Ieder die Marius gekend heeft zal hem missen. Hij was een prachtmens.
Veel sterkte bij het grote gemis.
Lut

Anoniem zei

Enno, ik heb Marius leren kennen in april 2007. Hij sprak met zoveel warmte over jou en Ingeborg. Hij was man uit duizenden. Bewondering voor zijn bewandeld levenspad in pijn. Een mens om van te houden.
Ik zal hem missen!
Sterkte a.s. woensdag.

Cath*

Hanita Kooistra zei

Enno, gecondoleerd met het verlies van je broer. Hij was me dierbaar en ik ben ontzettend geschrokken van zijn overlijden. Ik zal hem missen en ook zijn lieve kaarten en berichtjes. Sterkte met dit verlies, Hanita Kooistra

enno nuy zei

Ik ben blij met deze blijken van medeleven. Dat doet een mens, maar vooral de overledene, goed. Marius wordt begraven op de dag af exact zeven jaar nadat hij zijn nek brak. Het technisch hoogstandje dat zijn hoofd op zijn plek hield, hield het zeven jaar vol, de pijn ook.

Anoniem zei

Geachte heer,

Jarenlang volgde ik uw broer, zijn geschriften en toch wel turbulent leven. Al was het in verlangen.

Ik bewonderde zijn heldere stijl en zijn chirurgische introspectie.
Sans rancune et sans gêne.

Uit respect voor de 'overlevenden' schreef ik op m'n eigen site een nagedachtenis. Want wellicht past ze niet meteen binnen de nevelen van een laudatio.

Niet het gemis na de dood is belangrijk. Dàt brengt de dode niets bij. Wél de aanwezigheid tijdens het leven.

Ik groet u.

Uvi




http://uvi.skynetblogs.be/

orithyia zei

[... He ain't heavy ...]

Zo wás en zo ís het Enno en zo zal het blijven

Voor hem zélf was het zwaar, voor ons niet - om hem te dragen -

Dat het nu op de kop af 7 jaar is, van de éne val tot aan de ándere val.
Ja, daar was hij goed in onze dichter, in het 'plannen' van dingen en in het zoeken naar 'evenwicht'

Anoniem zei

Beste Enno en familie,
Misschien weten jullie niet meer wie ik ben, maar ik wil graag mijn deelneming betuigen met het verlies van Marius.
Sinds een paar jaar had ik weer contact met hem en daar ben ik blij om. Hij was ook mijn jeugdvriendje. Onvoorstelbaar wat hij heeft moeten lijden. Maar gelukkig is dat nu voorbij en is hij boven bij zijn geliefden.
Thea de Rooij.

enno nuy zei

Dag Thea, jawel hoor, we weten wie je bent. Helaas kan ik niet nagaan nu of je een kaart hebt gekregen maar je bent uiteraard meer dan welkom op de begrafenis. Op zijn weblog vind je de details. Hartelijke groet, Enno Nuy

Lut zei

Dag Enno, de kaart is hier vandaag toegekomen. Gelieve ons te verontschuldigen voor morgen.Ik zag pas dit : http://www.hollanddoc.nl/kijk-luister/documentaire/e/einde-en-begin-een-ontmoeting-met-Wislawa-Szymborska.html en dacht : wellicht heeft Marius dit niet gezien maar hij zou ervan genoten hebben. Mij deed het zo aan hem denken. In zeer veel kleine dingen zal hij doorleven op heel veel momenten. Veel mensen dragen hem in het hart. Hij was er voor ieder in de moeilijkste omstandigheden. (Gemis / Her-inner-ingen over de dood heen)
Sterkte voor morgen en hartelijke groet, Lut.

Marieke zei

Wees gerust Enno,
Thea de Rooij hééft een kaart gekregen. Het zou ondenkbaar zijn dat niet te doen...

Ingelien zei

ik was volger van zijn blog en bovendien hadden we een intense correspondentie die ik nu aan het herlezen ben. heb er veel aan . vooral, gezien ik nu ook herseninfarct had

enno nuy zei

Beste Ingelien,
Mooi om te lezen dat u nog steeds steun ondervindt aan het blog van mijn broer. Ik wens u sterkte en vooral spoedig herstel toe, een herseninfarct is niet niks, dat moet een enorme impact op uw leven hebben. Met hartelijke groet, Enno Nuy