maandag 6 juli 2015

Griekenland revisited


Er wordt veel geroepen dat de uitslag van het referendum een overwinning van de democratie zou zijn. Met permissie, dat is een onzinnige opmerking. Het houden van een referendum kan als het toppunt van democratie worden beschouwd, niet de uitslag ervan. Persoonlijk ben ik overigens een andere mening toegedaan en ik moet niet veel hebben van het instrument referendum. Ik blijf er dan ook bij dat Tsipras een volksmenner is die zijn eigen handen in onschuld wil wassen.

De uitslag van het referendum is in mijn ogen volstrekt irrelevant. Ik ben er een voorstander van dat Griekenland deel blijft uitmaken van de Eurozone en dat tenminste een deel van de schulden wordt kwijtgescholden. Maar niet dan nadat de Grieken hebben aangetoond serieus werk te maken van enkele absoluut noodzakelijke hervormingen, waarvan de belangrijkste zijn:

  • de bepaling in de Grondwet dat de scheepvaartsector is gevrijwaard van belastingen onmiddellijk schrappen
  • de regeling dat bedrijven slechts 80% van hun omzet hoeven op te geven voor de BTW onmiddellijk schrappen
  • het vroegpensioen onmiddellijk schrappen.

Varoufakis is opgestapt, een beschamende vertoning omdat het niet eerder is voorgekomen dat een regeringsfunctionaris erin geslaagd is een groot aantal collega's in het internationale circuit zo nadrukkelijk tegen zich in het harnas te jagen. Haantje Varoufakis heeft echter geen last van schaamte en beschuldigt Europa zelfs van terrorisme. Tsipras is geen haar beter en ook hij bezigt kwalificaties aan het adres van Europa die schandalig zijn.

Hoe zijn die scheepsmagnaten erin geslaagd de vrijwaring van belasting in de Grondwet te krijgen denkt u? Ik denk dat ze enorme bedragen smeergeld aan politici hebben betaald en vervolgens hebben de Grieken aan die politici het landsbestuur toevertrouwd. Het is om van te gruwen.

Ik ben zeer benieuwd naar de besluitvorming bij de ECB. Daar wordt vandaag bepaald hoe het verder moet met de Griekse banken. Wat denkt u: moet de ECB de geldkraan weer openzetten opdat de Grieken hun banken weer leeg kunnen tappen. Ja, dan kunnen ze een lange neus naar Europa opzetten en denken dat ze ons toch maar mooi tot inkeer hebben gestemd. Onzin natuurlijk. Ik begrijp die feestvierende Grieken van vannacht niet, er valt niets te vieren, niet in Athene, niet in Brussel, niet in Frankfurt.

Het gaat niet goed met hen en met ons ook niet.

Geen opmerkingen: