donderdag 10 augustus 2017

Powned definitief ontmaskerd


De laatste paar dagen is ons een inkijkje in de geesten van Powned gegund. Nu waren we daar al redelijk van op de hoogte door gewoon naar hun programma's te kijken maar een totaalbeeld hadden we ons daarmee nog niet kunnen vormen.

Eerst een misselijkmakend (deze kwalificatie is van Dominique Weesie, niet van mij) artikel over een Syrische jongen die in het zwembad verdronk, ik ga het hier niet herhalen, u vindt het nog wel ergens op het net. Weesie was op vakantie, twitterde hij, alsof dat een excuus is voor het publiceren van een ranzig artikel.


En dan vanochtend de bekendmaking dat voor een programma over de integratie van vluchtelingen een acteur werd ingehuurd. De desbetreffende acteur is een jonge inmiddels behoorlijk geïntegreerde (ex-)asielzoeker die overigens vloeiend Nederlands spreekt maar die zich voor de programma's van Powned bediende van gebroken Nederlands.

Dom van die jonge acteur natuurlijk maar verwerpelijk van de omroep die op deze manier zijn kijkerspubliek fake news voorschotelt zonder helder te zijn over de werkelijke toedracht. Dit noemen ze bij Powned journalistiek maar het is natuurlijk riooljournalistiek en puur bedrog.
Ik sta er niet van te kijken, ik heb Weesie en van Castricum nooit als journalist beschouwd en eerlijk gezegd doet het me deugd dat ze nu, wat mij betreft definitief, door de mand vallen.

Geen opmerkingen: