woensdag 21 maart 2018

Verkiezingen


Gisteravond nam ik de moeite naar het verkiezingsdebat op Nederland 1 te kijken. Het meest interessante vond ik de gesprekken met lokale aspirant raadsleden. De omschakelingen naar debatjes met landelijke politici waren obligaat en voegden niets toe.


Terecht maakte Marianne Thieme de opmerking dat het in feite een beschamende vertoning van mannen was. Er werd geen woord besteed aan een duurzame aarde of de samenleving waar we met elkaar naar toe willen. Opvallend was wel dat Thieme na een zinloze woordenwisseling met Kuzu van DENK haar opponent geen hand gaf. Dat is dan weer jammer.


Wie me wat haar optreden betreft erg beviel was Lilian Marijnissen. Op een enkel moment leek ze Agnes Kant in onze herinnering terug te brengen. Op zulke momenten leek ze haar ademhaling te vergeten en ging haar stemgeluid omhoog. Niet doen, blijf rustig! Dossierkennis heeft ze en ze blijkt ook in staat ad rem te reageren.


De grootste afknapper was - hoe kan het ook anders - Wilders. Met een altoos verbeten kop bewjst hij keer op keer over nul relativeringsvermogen te beschikken en nog minder gevoel voor humor heeft. Zijn aanval op Pechtold over een appartement was onder de gordel en volstrekt zinloos. Onsmakelijk ook. Wilders heeft zijn electoraat niets te bieden behalve foute lokale politici, een walgelijke reclamespot en onvoorstelbare rancune.


Heb ik mij bij de vorige verkiezingen  minder positief over de lokale groeperingen uitgelaten, dit keer beoordeel ik die plaatselijke politieke groeperingen heel anders en vooral veel positiever. Natuurlijk, ze hebben weinig of geen bestuurlijke ervaringen en er vallen nogal eens raadsleden af of ze splitsen zich af. Maar ik ben er wel van overtuigd geraakt dat die plaatselijke partijen tegemoet komen aan de wens van heel veel burgers om meer transparantie en meer grip op de (lokale) politiek. We zullen vanavond zien hoe dat bij deze verkiezingen uitpakt.

Geen opmerkingen: