maandag 31 augustus 2020

Betrouwbare zegslieden over de Amerikaanse politiek

 

De ontwikkelingen in de Verenigde Staten zijn dermate verontrustend dat je er niet aan ontkomt ze op de voet te volgen. De vraag is dan, wie zijn je zegslieden, hoe weet je zeker dat je enigszins objectief geïnformeerd wordt. Ik ben een verklaard tegenstander van Donald Trump, ook al heb ik inmiddels 650 e-mails van zijn campagneteam in mijn mailbox, sinds 1 juni van dit jaar. Het is niet zo moeilijk Trumphaters te volgen die graag kwijt willen hoe ze over deze weerzinwekkende idioot denken. 


Ik doe mijn best me zo evenwichtig mogelijk voor te laten lichten. Ik zie dagelijks news updates van CNN en MSNBC (Joe Scarborough laat ik echter links liggen, die hoort zichzelf te graag praten) Brian Williams van MSNBC hoor ik daarentegen heel graag praten, alleen al vanwege zijn prachtig stemgeluid. Maar vooral vanwege zijn zo feitelijk mogelijke presentatie van het nieuws en zijn interpretatie daarvan. De tweede journalist waar ik graag naar kijk is Anderson Cooper van CNN. Ook hij staat garant voor nieuwsfeiten en vooral fact-checking. Williams en Cooper staan garant voor uitgebalanceerde en geobjectiveerde berichtgeving.



Ook Sean Hannity en Tucker Carlson van Fox News bekijk ik zeer regelmatig maar hun berichtgeving is kritiekloos tegenover Trump en ongekend eenzijdig en partijdig. Hun berichtgeving over politieke tegenstanders van Trump is ronduit smerig en leugenachtig. In feite moet ik mijn best doen om hier niet veel negatievere kwalificaties te gebruiken. De gemiddelde journalist bij Fox News ontstijgt niet het niveau van de rioolrat. Ze worden daarop geselecteerd. Zag u onlangs ook die schitterende maar evenzo verontrustende documentaire The Loudest Voice over Roger Ailes? Met een schitterende rol voor Russell Crowe!


Daarnaast zijn er natuurlijk talloze journalisten die het nieuws analyseren en er hun commentaar op leveren. Ik heb er in de afgelopen jaren heel wat de revue zien passeren maar er zijn er drie waar ik graag naar kijk. De eerste is Jesse Dollemore, een man die van zijn hart geen moordkuil maakt maar een ontwapenende presentatie heeft. Hij is partijdig anti-Trump maar pretendeert niet iets anders dan dat te zijn. Maar hij zorgt er altijd voor dat hij goed gedocumenteerd is. Ook hij heeft een stem waar ik graag naar luister en de manier waarop hij tijdens zijn presentatie altijd met een stapeltje papieren in zijn rechterhand zit te zwaaien is ronduit grappig.


De tweede is Brian Tyler Cohen. Een journalist met een heldere stem, hij praat enigszins staccato maar zijn analyses zijn helder en to the point. Tyler Cohen is altijd zeer goed gedocumenteerd en laat zich nooit verleiden tot emotionele commentaren, zoals je bij Dollemore geregeld tegenkomt. Zakelijk en correct, ik heb Tyler Cohen nog nooit kunnen betrappen op een onjuistheid en zijn onderwerpen zijn altijd actueel en relevant.


Maar het liefst kijk ik naar David Pakman die op een rustige toon en helder formulerend zijn analyses van het nieuws brengt. Ook David Pakman is uitstekend gedocumenteerd en laat zich kennen als een intelligente journalist die zich inspant om het nieuws zo evenwichtig en geobjectiveerd mogelijk te presenteren en interpreteren. Hij doet dat steevast in dezelfde studio en achter een monumentale microfoon uit de vorige eeuw. Ik beschouw hem als de meest intelligente en meest betrouwbare analist van de Amerikaanse media van dit moment.










Geen opmerkingen: