woensdag 8 mei 2024

Tyto Alba

 

                                                  Oude kerkuil die ik ben
                                                  onder romaanse bogen.
                                                  Ooit hier mijn God geloofd
                                                  als vogel teruggevlogen.

                                                  Hoog zit ik in een nis
                                                  hoor buiten de dennen suizen.
                                                  Door de vensters daalt licht
                                                  en knielt op de plavuizen.

                                                  Het dak is rot – soms
                                                  als ik zweef tussen de pilaren
                                                  weet ik: zij zullen dit dak
                                                  niet voor instorten bewaren.

                                                  Geen waarheid die mij raakt
                                                  mijn enige zekerheid is
                                                  een stilte volmaakt
                                                  sinds God vertrokken is.

                                                  De plek die ik bevuil
                                                  met braakballen en witte schijt
                                                  bewijst ik voel mij thuis in de mystiek
                                                  van deze godverlatenheid.

 

                                                  Tom van Ewijk 

                                                  Uit de bundel Een vrije neus (publicatie in voorbereiding)

 

Geen opmerkingen: