vrijdag 11 oktober 2024

Het dilemma van giro 555

 

Er is een inzamelingsactie gestart voor getroffenen in het Midden Oosten. De facto gaat het hierbij om Gaza, Libanon en Israël. De gelden gaan naar ngo's of organisaties die zich bezighouden met slachtofferhulp in de brede zin. De verdeelsleutel zou 65% voor Gaza, 430% voor Libanon en 5% voor Israël zijn maar of dat ook echt formeel geregeld is weet ik niet. Ik begrijp dat giro 555 voor deze aanpak kiest. Het enig denkbare alternatief is drie inzamelingsacties achter elkaar maar dat zou contraproductief zijn.

Nu even een paar cijfers. Het gemiddelde maandsalaris in Israël bedraagt $ 3.000, het gemiddelde maandsalaris in Libanon bedraagt $ 1.000, het gemiddelde dagloon op de Westelijke Jordaanoever bedraagt $ 32 tegenover $ 13 in Gaza (het gemiddelde dagloon in Israël is $ 82. Het totale bruto binnenlands product in Israël is $ 525 miljard, in Libanon $ 23,13 miljard, in Gaza $ 12 miljard.

Hoezeer ik de gebeurtenissen op 7 oktober 2023 ook verafschuw en verwerp, Israël is meer dan rijk genoeg om zelf de gevolgen hiervan voor de eigen bevolking te bekostigen. Voor het overige beschouw ik Israël als de agressor die zich nu al meer dan een jaar lang schuldig maakt aan genocide. Op dit moment bedraagt het dodental in Gaza meer dan 41.000 burgers. Ik zou best geld over willen maken als ik kon aangeven dat mijn bijdrage alleen bestemd is voor Gaza maar dat is niet mogelijk. Dus nu gaat van iedere Euro tenminste 5 cent naar Israël. Dat vind ik moreel niet aanvaardbaar.

Geen opmerkingen: