woensdag 19 oktober 2011

Paul Bauduin (1905 - 1999) 1



In 2010 kreeg ik als hoofdredacteur van De Vrijdenker een bundel foliovellen met filosofische essays van ene Paul Bauduin (1905 – 1999) op mijn bureau met het verzoek er eens naar te kijken. Na enkele maanden vond ik dat ik toch echt eens, al was het maar diagonaal, kennis moest nemen van die essays. Het bleek om prachtige opstellen te gaan, geschreven door een eigenzinnig man. Ik had de bundel gekregen van Maarten Looij, 90 jaar, oud leraar Nederlands. We waren het snel eens: dit werk moest uitgegeven worden. We begonnen aan een project dat al snel uit de hand liep.
 (100 woorden)

1 opmerking:

Enno Nuy zei

Gelukkig dat het uit de hand liep want begin volgend jaar verschijnt er een fraaie uitgave van een vrijdenker pur sang. Niets verschijnt zonder moeite; het kwam weliswaar aanwaaien, maar je had het kunnen laten liggen en was PB dieper in de vergetelheid weggezakt, dat leek zijn lot al.