maandag 17 februari 2020

Kunst in Den Haag


Op een regen- en stormachtige zondag in januari togen we naar Den Haag, het Kunstmuseum aldaar. Prachtig museum, u kent het natuurlijk. We bekeken er de heerlijke expositie van Breitner en Israels. Mijn voorkeur gaat naar de ruwe schilder die Breitner was, kijk maar naar zijn zelfportret, die man is mij meteen sympathiek. En dat Plein bij avond zag ik nog niet eerder, wat een schitterend schilderij, het deed me aan Turner denken.





Daarna nog eens uitgebreid rondgedwaald in de zaal met werk van Constant. Ik houd van zijn schilderijen maar ook zijn maquettes van New Babylon mogen er zijn. Vreemde werken die een uitstraling van optimisme hebben, een utopie die nooit gerealiseerd zal worden. Ik kan er lang rondkijken daar in Den Haag.





En volkomen terecht dat er in de binnenzaal van het museum zo'n prachtig strandbeest van Theo Jansen hangt. Kijk maar eens naar het mooie filmpje hieronder.



En als je dan toch in Den Haag bent: ga ook eens kijken in de Energiefabriek aldaar. Daar staat nu een fantastische installatie van Peter Volta. Hij heeft er een houten achtbaan gebouwd compleet met loop waar kunstwerken van andere kunstenaars over rondrazen. De Energiefabriek is een schitterende locatie, industriële archeologie bijna. En de perfecte locatie voor de achtbaan van Volta.


U moet er beslist gaan kijken, je kijkt je ogen uit en op de een of andere manier word je er vrolijk van. Het plezier van de maker(s) spat er van af. Gemaakt van simpele materialen, een constructie die volkomen transparant is, ik kon er niet genoeg van krijgen!

Geen opmerkingen: