Een werkelijk prachtige expositie in het Kunstmuseum Den Haag. Iedereen, wereldwijd, kent Escher. In deze tentoonstelling zien we gelukkig niet alleen het bekende werk van hem maar vooral ook veel vroeg werk, waarin hij vooral Italiaanse landschappen verwerkte. De ongekende precisie waarmee Escher tekende of etste dwingt enorme bewondering af. Als geen ander verstaat hij de kunst je volledig op het verkeerde been te zetten en toch wekken zijn tekeningen en houtsnedes voortdurend de indruk dat er niets aan de hand is, kijk maar, het klopt gewoon.
Het museum besloot tot een dubbelexpositie waarbij het Belgische kunstenaarsduo Gijs van Vaerenbergh het werk van Escher begeleidt of becommentarieert. We zie een zaal waarin de zuilen van de Mesquita in Cordoba zijn nagebouwd, in een andere zaal wordt je blik meteen omhoog getrokken naar een schitterend wolkendek, geïnspireerd op een houtsnede van Escher van een klein Italiaans stadje, in een derde zaal stappen we een stalen buis zonder begin en zonder eind binnen om naar de houtsnedes van Escher over eindeloze vormen te kijken, onmogelijke bouwwerken van Escher werden uitvergroot en nog veel meer. Je kijkt je ogen uit.
En in iedere zaal zie je weer ander werk van deze geweldenaar die leefde van 1898 tot 1972. De ene tekening of houtsnede is nog verbluffender dan de andere. Een echte favoriet zou ik niet kunnen selecteren maar die houtsnede waarin we soldaten over een onmogelijke trap omhoog zien lopen terwijl de hen tegemoetkomende stroom soldaten toch echt omlaag lopen is toch wel het summum van gezichtsbedrog. Je staat er bovenop en het lukt je niet de vinger te leggen op het punt waar het fout gaat. Maar in de wonderlijke wereld van Escher gaat ook niets fout, alles klopt omdat alles kan. Wat een prachtige tentoonstelling, wilt u de volledige reportage zien, klik dan hier.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten