dinsdag 23 mei 2023

Carlisle

 

Heel lang geleden, het was in de jaren tachtig van de vorige eeuw, vetrrok ik met een goede vriend naar Newcastle om vandaar met vijftien kilo bepakking de Hadrian Wall te belopen tot Carlisle, 107 kilometer verderop. We bleken te ambitieus en strandden halverwege met een taxi bij de Drunken Duck Inn om Carlisle vervolgens nooit te bereiken. Nu, meer dan veertig jaar later geraakte ik dan eindelijk in Carlisle. Er zijn minstens twee redenen waarom u ooit Carlisle zou moeten bezoeken: de kathedraal en de mooiste boekenzaak van Europa.

De kathedraal is gotisch en dateert van 1122, gevestigd op de overblijfselen van een nog veel oudere, Normandische kerk. Deze kathedraal heeft een schitterend oostelijke raampartij, uiteraard glas in lood. Maar ook het koor is fantastisch. Maar dan het orgel, daterend uit 1571 en sindsdien meerdere malen uitgebreid en gerestaureerd. Het moet inmiddels een geweldige klank hebben.


Je komt ogen tekort in deze magistrale kerk, vooral als je de blik omhoog wendt naar het plafond. Alle plafonds in deze kerk zijn schitterend maar het centrale dek toont een sterrenhemel in prachtig blauw met fraai gestoken ornamenten. Ik ben het katholicisme ergens in de jaren zestig voorgoed kwijtgeraakt maar ik zal een kerk altijd bezichtigen, vaak stellen ze teleur maar een enkele keer wordt je overweldigd. Deze kathedraal in Carlisle, voorheen katholiek maar nu behorend tot de Church of England, is een van de mooiste kerken die ik ooit zag.

Niet ver van de kathedraal liepen we nietsvermoedend the Book Case binnen, een boekhandel van drie etages. Eenmaal binnen merkten we al gauw dat het een kruip door sluip door gebouw was waar ogenschijnlijke chaos heerste maar ik ben ervan overtuigd dat de medewerkers van deze boekhandel elke gevraagde titel feilloos weten te vinden. Een genot om hier rond te struinen en je mateloos te verbazen over wat je er allemaal aantreft. Behalve boeken, platen, cd's, nog veel meer boeken, nieuwe boeken, oude boeken, antiquarische boeken, documenten, ook nog een waanzinnig café met theetuin en ze schenken ook nog eens ales, mijn favoriete drank, zodra ik voet op Britse bodem zet.



Geen opmerkingen: