donderdag 11 mei 2023

De Golf van Riga

 



Opnieuw een prachtige dag met temperaturen boven de 20 graden. We togen naar Jürmala, een aantal kustdorpen aan de Golf van Riga. Geen golfslag, laat staan branding. Wel twee zwanen in het water waardoor je helemaal het gevoel krijgt dat je aan de rand van een meer staat maar het water is toch echt zout. Het toeristenseizoen moet nog beginnen. Het achterland hier is duidelijk bedoeld voor de happy few, een gewoon mens kan zich zulke appartementen, huizen, luxe en rijkdom niet veroorloven. Er is ook geen boot te zien in de Golf van Riga, kennelijk stelt Riga als havenplaats niet veel voor.




Wel opeens een Russisch orthodoxe kerk met, heel opmerkelijk, diepblauwe uien. En prachtige iconen. Van een native speaker begreep ik dat men in Letland meerdere soorten Russen kan onderscheiden. In de eerste  plaats natuurlijk de Russen die er al wonen sinds de Russen voor het eerst het land bezetten, zeg maar vanaf 1941. Dan zijn er de Russen die om strategische redenen hierheen gestuurd werden om, zo werd mij letterlijk verzekerd, de boel goed in de gaten te houden en bijzonderheden over te brieven aan Moskou. In Riga bezochten we een kaartenwinkel en de eigenaar liet ons met trots een enorme stapel originele kaarten zien, vervaardigd door de Russen, kaarten van alle landen ter wereld. De mate van gedetailleerdheid van deze landkaarten was verbluffend, veel gedetailleerder dan vergelijkbare kaarten die de Amerikanen maakten. De ons getoonde landkaarten dateerden allemaal uit eind jaren veertig. Ongelooflijk hoeveel tijd, geld en energie de Russen staken in het vergaren van zoveel gedetailleerde informatie, overal ter wereld. Spionage nemen de Russen nog steeds zeer serieus.

Hoe de Letten echt over de Russen denken wordt niet echt duidelijk. De antwoorden op vragen daarover zijn zonder uitzondering ontwijkend en vaag. De verhalen die ik hoorde over de Russische bezetting zijn onthutsend en intens treurig. De Russen zijn mij niet bepaald sympathiek. Het lijkt mij een uiterst ruw en totaal onverschillig volk. Ik zou me graag van het tegendeel willen laten overtuigen.

Geen opmerkingen: