donderdag 2 november 2017

Verwend volk


In een uitstekende column in de NRC van 24 oktober schrijft Tom-Jan Meeus: "jezelf zo groot wanen dat je niet meer inschikt en alleen nog anderen veroordeelt: dat is nu normaal". En  we zien dat bij uitstek in de tijd van verkiezingen en het aantreden van een nieuw kabinet. Iedereen staat klaar om te roepen dat het nieuwe kabinet niet deugt, ook al zit het er pas een dag. Probleem is, aldus Meeus dat mensen behept zijn met het misverstand dat zij zich met het uitbrengen van een stem verbinden met een partij. Maar dat is niet juist, meedoen aan verkiezingen betekent dat je je verbindt aan de uitslag daarvan.


Wat mij betreft een zeer juiste constatering. Het gemor is weer niet van de lucht. Maar we mogen niet vergeten dat dit het best haalbare kabinet was en we zullen het er dus vier jaar (hoop ik toch) mee moeten doen. Wat ik mis in dit nieuwe kabinet is een stevig klimaatbeleid, het gaat er weer niet van komen en dat zouden deze politici zich toch aan moeten trekken. En ofschoon ik als ondernemer er zelf van profiteer, vind ik de afschaffing van de dividendbelasting onzinnig. De maatregel stond in geen enkel verkiezingsprogramma en de veronderstelling dat buitenlandse bedrijven door het afschaffen van de winstbelasting hier blijven of niet zullen vertrekken en dus werkgelegenheid opleveren is op geen enkele manier onderbouwd. Ook de stilstand op het medisch-ethische dossier vind ik betreurenswaardig.

Maar dit is het, hier zullen we het mee moeten doen. Het is niet anders.

Geen opmerkingen: