woensdag 25 april 2018

Is Rutte een pathologisch leugenaar?


Ik heb me er hier al wel vaker over verbaasd dat de VVD werkelijk overal mee wegkomt, hoe bont ze het daar ook maken. Nu liggen dan eindelijk (deels) de stukken over de dividendbelasting op straat. "Er waren geen stukken" heette het. En toen werd het: "als er stukken waren heb ik ze niet gezien". Vervolgens ging het om stukken die wel op de ene maar niet op de andere tafel lagen. Wat leven wij toch in een prachtige samenleving waar we een onafhankelijke pers hebben, die niet gebreideld of de mond gesnoerd wordt. Want er waren dus wel stukken en neem van mij maar aan dat we weer hele semantische discussies krijgen voorgeschoteld over de vraag of een ambtelijke notitie wel een 'memo' of een 'stuk' genoemd mag worden.


Maar de kern van de zaak is dat Rutte en Wiebes gewoon glashard hebben staan liegen. En de enige verdedigingslinie die Rutte kon verzinnen was dat de vertrouwelijkheid van kabinetsonderhandelingen niet geschonden mocht worden en hij onderstreepte dat standpunt met aperte leugenachtigheid. Wat mij betreft voldoende grond voor en vertrouwensbreuk. Maar Teflon-Rutte zal ook dit schandaal wel weer overleven.


En voor alle duidelijkheid: het ging hier over een kabinetsvoornemen dat in geen enkel partijprogramma was opgenomen maar simpelweg door Rutte zelf in de onderhandelingen werd gebracht. De ambtenaren van Financiƫn konden geen enkel argument pro vinden; EZ zag wel voordelen maar kon geen enkele cijfermatige onderbouwing ophoesten. Zo verliest de samenleving Nederland jaarlijks dus 1,4 miljard Euro aan een paar grote bedrijven, die niet te beroerd zijn ons te chanteren: als je ons onze zin niet geeft, stappen we op. Saillant detail is natuurlijk dat de top van Unilever expliciet verklaarde niet vanwege de dividendbelasting voor Nederland gekozen te hebben. Natuurlijk mocht nationale joker Hans de Boer bij Pauw weer allerlei leugens rondstrooien maar daar trapt niemand meer in.


Maar ik ben die leugens van Rutte nu echt meer dan zat. Wij worden als kiezers niet serieus genomen. Deze houding van dit kabinet staat wel erg ver af van wat ik onder democratie versta. En mijn verwijt geldt dan ook voor alle partijen die aan dit kabinet deelnemen. Wat mij betreft op naar nieuwe verkiezingen!

Geen opmerkingen: