zaterdag 27 april 2019

Een repliek van Benno Barnard


Beste Enno, dank voor je stuk en je lof. Wat je kritiek betreft:
  • de ND is niet afgebrand, enkel het dak en die spits van Le Duc. Dat is waar. Ik schrijf: "De symboliek is nog sterker: de muren van de Notre Dame zijn blijven staan, maar de structuur heeft geen binnenkant meer en haar ziel is ontsnapt toen het dak in de vlammen viel." Verderop heb ik het nog één keer over de brand: "En uitgerekend nu brandt de Notre Dame af."Ja, technisch gesproken klopt dat niet, maar "En uitgerekend nu brandt de ND" klinkt alsof het ding nog steeds in de fik staat, terwijl "En uitgerekend nu heeft er brand gewoed in de ND" wel erg slapjes klinkt. Technisch punt voor jou, maar irrelevant, gezien mijn eerdere opmerking.
  • We zullen zien of er een nieuwe fantasie voor in de plaats komt. Dat van die prijsvraag voor architecten was op het moment van schrijven nog niet tot me doorgedrongen, vandaar dat ik het over "replica" heb. Laten we hopen op iets beters, maar vrees dat iets als die piramide van het Louvre uit het brein van zo'n architect komt - ik ben geen bewonderaar van de Rem Koolhazen, veel (maar gelukkig niet alle) hedendaagse architectuur vind ik lelijk en buitenmaats. Omgekeerd ben ik ook geen bewonderaar van de pseudo-mediaevalisering van Viollet-le-Duc. We zullen zien.
  • Dat we onze oorspronkelijke noties van schoonheid en ethiek wat mij betreft moeten leren aanvaarden, betekent helemaal niet dat we met de rug naar de toekomst moeten staan of dat die noties een statische ethiek en esthetiek impliceren! Ze vormen als het ware de oorspronkelijke mal en dat moeten we begrijpen voor we voorzichtig voorwaarts knoeien. Ik snap niet waarom je dat verkeerd begrijpt.
  • Nu het belangrijkste punt: Spengler-Baudet. De vereenzelviging van Spengler met Baudet lijkt me erg oppervlakkig. Zegt hij zelf zoiets? Toevallig heb ik indertijd Spengler grondig bestudeerd, het exemplaar (in het Duits) met mijn aantekeningen bezit ik nog steeds. Hij was niet de eerste die de opkomst-bloei-ondergang van beschavingen als een soort vaste drieslag zag - vóór hem schreef bijvoorbeeld de jihadistische filosoof Ibn-Khaldun al hetzelfde, wat als een aanbeveling gold voor de verovering van verzwakte culturen.
Hoe dat zij, dat koor van Baudet: hoe kom je daar nu bij? Ik schrijf nogal tamelijk ironisch dit: "Ons tijdperk is er een van extremen: enerzijds westerse zelfverwerping, anderzijds veel instortend Avondland". Het is toch duidelijk dat ik dat schrijf omdat ik mezelf in het midden positioneer? Ik ben juist de anti-extremist! Ik ben, en ik zeg dat niet voor het eerst, een extremist van het centrum! Je hoeft niet zoals mijn zoon Christopher op een Engelse universiteitscampus door neomarxisten geterroriseerd te worden omte zien wat er allemaal aan die links-extremistische kant gaande is: even gevaarlijk, zou ik zo zeggen, als het rechts-extremisme. Ik geef in het NRC-stuk toch een paar voorbeelden van katholiekenhaat en van elkaar onderling te vuur en te zwaard bestrijdende minderheidsideologieen? Ben jij nog niet uitgemaakt voor witte (sic), tot kolonialisme en racisme geneigde heteroseksuele man? Je noemt notabene zelf de standbeeldem em de straatnaambordjes!

Wat Christophers ervaringen betreft: die nodigde als voorzitter van een studentenveregniging allerlei mensen uit (van de meest uiteenlopende obedienties) en werd vervolgens door de als antifascisten vermomde fascisten van Momentum (Corbyn's Sturmabteilung) van racisme beschuldigd, uitermate kwetsend voor iemand die nog dagelijks rouwt om zijn Indische zus en wiens grootvader een Duits Arbeitslager heeft overleefd en dagelijks het ware antifascisme predikte. Er kwam - o decadentie - een 'Diversity Officer' aan te pas, die verklaarde dat hij weliswaar nooit iets racistisch' had gezegd of gedaan, maar toch maar een Diversity Course moest volgen...iets wat hij geweigerd heeft en waar de universiteit nu maar van afziet nadat wij met een proces gedreigd hebben.
Hartelijke groet, Benno

Geen opmerkingen: