zaterdag 14 september 2019

Chicago, unforgettable


Na de buitengewoon groene stad Minneapolis bezocht te hebben ( de dubbelstad Saint Paul is ongekend lelijk en saai, de beide steden worden gezamenlijk aangeduid als de Twin Cities) vertrokken we per trein met AMTRAK naar Chicago, een reis van meer dan zeven uur door een bijna spreekwoordelijk Amerikaans landschap. Je ziet dan het Amerika zoals je dat zo vaak tegenkomt in Amerikaanse films en dat is een ervaring op zich.  Ik kan iedereen zo'n reis met zo'n imposante Amerikaanse trein aanbevelen, het gaat nooit vervelen.


Maar daarna Chicago. Vlak voordat de Twin Towers werden verwoest bezocht ik New York en heb bij die gelegenheid ook boven op het World Trade Centre gestaan. The Big Apple was een belevenis die ik nooit zal vergeten. Maar tot mijn verrassing overtrof Chicago niet alleen alle verwachtingen, maar ook New York. We hadden geluk en troffen prachtig weer. We hebben drie dagen lang de stad in alle richtingen doorkruist, voor een groot deel lopend (nu ja, een stad van meer dan negen miljoen inwoners kun je natuurlijk niet zonder bus en subway bereizen)


Ik beperk me hier maar tot down town Chicago maar dat bleek een ongekende architectonische belevenis te zijn. Maar wat bovenal opvalt is de vriendelijkheid en de gedisciplineerdheid van de gemiddelde Amerikaan. Zelfs in een stad als Chicago kom je, althans op de plaatsen waar wij rondliepen, niet of nauwelijks zwerfvuil tegen. Natuurlijk zijn er ook in die stad sloppen en achterstandswijken maar daar heb je als toerist niets te zoeken. Ook blijken de Amerikanen naar elkaar én naar buitenlanders toe buitengewoon aardig en behulpzaam. Onze ervaringen gingen aanzienlijk verder dan deze korte kenschetsen maar die volgen wellicht later nog eens. Ik beperk me hier maar tot enkele foto's van Down Town Chicago! En ja, er is niet aan e onkomen, hij staat er ook tussen. En ziet u die prachtige iPhone?



Later volgt een link naar de volledige fotoreportage.

Geen opmerkingen: