vrijdag 26 juni 2020

Weer zo'n charlatan


Hij krijgt wel erg veel ruimte in de Volkskrant, deze Willem Engel. De man achter Viruswaanzin. Engel houdt vol dat "Corona niet dodelijker is dan de griep, traditionele media willen niet de diepte in en zijn te politiek correct, er is geen enkel bewijs voor de huidige maatregelen, we maken ons druk om een ongevaarlijk virus, Engel vindt dat hij boude beweringen kan doen zonder keihard gecontroleerd bewijs te leveren, de bewijslast ligt immers bij het RIVM, de media schrijven naar de macht, enzovoorts".


Engel noemt zichzelf wetenschapper maar een chemicus en docent werpt terecht op: "iemand die zijn promotie niet heeft afgerond en al 12 jaar iets anders doet, is geen wetenschapper". En zijn promotor Hankemeijer stelt: 'Hij weet vanuit zijn proefschrift veel over fijne druppels in de context van electrospray en massaspectrometrie. Dat is niet hetzelfde als aerosolen afkomstig van mensen die virussen overdragen. Daarin kan hij zich misschien goed hebben ingelezen, maar dat kan ik niet beoordelen.’


Volgens Engel en Pols zijn er maar iets van tachtig mensen werkelijk doodgegaan aan covid-19. De overige zesduizend getelde coronadoden zouden gestorven zijn met covid-19, niet aan. Ook zou het RIVM niet bewezen hebben dat corona nog onder ons is. De huidige platte lijn van de curve is volgens Pols te verklaren door de foutmarge van de testen: alle nieuwe gevallen zouden vals positieven zijn.


Pols ontvouwde ook nog een opmerkelijke theorie over de brandhaarden in slachthuizen. De koeien zouden zijn geïnjecteerd met een coronavaccin en omdat de werknemers zo intensief met de dieren werkten, zouden zij positief getest zijn op het virus. Pols zei in contact te staan met een Duits slachthuis om het personeel opnieuw te testen. En o ja, de heren wijzen ook graag naar Zweden als lichtend voorbeeld. Daar denken de Zweden zelf anders over inmiddels, maar dat verzwijgen de heren.


Medestanders van Engel en Pols zijn opiniepeiler Maurice de Hond, vaccinatiescepticus Frank Ruesink en een heel leger aan andere complotdenkers. Doodziek word ik van zulke lui. Als je je niet wenst te houden aan de richtlijnen van het OMT, prima maar blijf wel uit mijn buurt, zou ik zeggen. Engel is ongetwijfeld een slimme vent maar ik vertrouw hem voor nog geen millimeter. Hij gaat precies daar zitten wroeten waar de wetenschap vooralsnog geen honderd procent waterdichte antwoorden heeft en roept dan allerlei zaken zonder de druk van enige bewijslast. Ik vind dat kwaadaardig. Hij heeft de schijn mee omdat hij gestudeerd heeft maar ik ben niet onder de indruk.


Mijn achterdocht wordt vooral gewekt wanneer mensen zich gaan afzetten tegen de media. Die zouden naar de macht schrijven. Ik weet niet in welke bubble de heer Engel leeft maar wij hebben in Nederland uitstekende media en voortreffelijke onderzoeksjournalistiek. Wanneer die op een bijna achteloze manier bij het oud vuil worden gezet is het oppassen geblazen. Dan zijn would be machthebbers aan het woord. Zeg niet dat ik u nooit gewaarschuwd heb.

Geen opmerkingen: