woensdag 15 december 2021

De drie slechtste ministers van de laatste vijftig jaar

Ik heb lang na zitten denken over welke ministers aangemerkt kunnen worden als slecht. Slecht in de zin van een wanprestatie leveren en dat vooral blijven herhalen. Het duurde niet lang voordat ik mijn drie kandidaten bij elkaar had en wat mij betreft staan ze alle drie ex aequo op de eerste plaats. Geen van hen is erger dan de anderen maar mijn god wat hebben ze, tenminste bij mij, een ergernis opgeroepen.

Uri Rosenthal was minister van buitenlandse zaken in Rutte I van 14 okt 2010 tot 5 nov 2012. Een korte tijd slechts maar hij is er wel in geslaagd het diplomatieke corps bijna tot aan de grond toe af te breken en te muilkorven. In mijn ogen een echte havik en ongelooflijk arrogant. Zou ik gedwongen worden toch een nummer één aan te wijzen, dan kwam Rosenthal hier zeker voor in aanmerking.

Stef Blok was minister van wonen in Rutte II en stapte al snel over naar veiligheid en justitie en viel bij Rutte III voornamelijk in op Veiligheid en justitie, Buitenlandse Zaken en Binnenlandse Zaken en het ministerie voor Economische Zaken. Een volstrekt kleurloze man, eine Mann ohne Eigenschaften zogezegd, die tot in de eeuwigheid binnen de lijntjes zal kleuren om plotseling volstrekt idiote theorietjes over failed states te ventileren. Blok is de vleesgeworden nietszeggendheid. Maar wil wel het Groningse gasveld weer openen en vindt het ook geen enkel probleem de Waddenzee boven Friesland ernstig te beschadigen.

Ankie Broekers-Knol heeft het - gelukkig maar - nooit tot minister geschopt. Zij is staatssecretaris voor veiligheid en justitie in Rutte III. Zij heeft vooral de migratiepolitiek in haar portefeuille en op dat terrein is zij erin geslaagd de ene enormiteit op de andere te stapelen. Volledig gefaald in Afghanistan maar eigenlijk geldt dat voor alle dossiers die ze op haar bureau kreeg. Ook zij is een havik die met volstrekt ongefundeerde argumenten irrationeel beleid uitpoept. Nu wil ze het ontnemen van het Nederlanderschap tot permanent beleid maken waar alle deskundigen uit binnen- en buitenland dat ontraden. Leest u maar eens dit artikel. Broekers-Knol doet mij denken aan The witches, die enge film naar een verhaal van Roald Dahl.

Deze drie bewindslieden hebben mij in min of meer gelijke mate bovengemiddeld gestoord en geërgerd. Dat ze alle drie afkomstig zijn uit de VVD zal wel toeval zijn, denkt u ook niet?

Geen opmerkingen: