vrijdag 24 december 2021

Winter

 

Ik las zojuist een prachtig boek van Adwin de Kluyver over Antarctica, Niemandsland getiteld. In dit boek verzamelde de schrijver talloze wetenswaardigheden over dit laatste continent. Je krijgt het tijdens het lezen koud, alsof je zelf op die ongenaakbare ijskap rondloopt. In de laatste pagina's kom ik de Japanse schilder Soichiro Tomioka (1922-1994) tegen. Tomioka schilderde vooral winterlandschappen. Er is aan hem een fraai museum gewijd. Daar zou ik graag eens ronddwalen. Hier is twee dagen geleden de winter begonnen maar een witte kerst herinner ik me slechts uit mijn vroege jeugd. Sindsdien is er veel gebeurd, veel ijs gesmolten, veel water aan de oceanen toegevoegd. En ondertussen schilderde Tomioka een prachtig oeuvre bij elkaar. 

 


1 opmerking:

elly zei

Prachtig en mooi om je te herinneren als we ook nog eens natte voeten hier in Nederland krijgen