zaterdag 3 februari 2024

Tussen mij en Leon de Winter gaat het nooit meer goed komen

 

Ik had eigenlijk Leon de Winter is zelf een nazizwijn als titel voor deze post willen kiezen maar ik wil me niet verlagen tot het niveau van deze derderangs schrijver. Leest u zijn column in de Telegraaf onder de titel Samenleving van Gaza genazificeerd maar eens. Ik heb zelden zo'n stukje leugenachtig, smerig en pervers proza gelezen.

Ik ga hier niet herhalen hoe hij de Palestijnse samenleving in Gaza omschrijft, de honden lusten er geen brood van. Over het meedogenloze Hamas mogen we ons geen illusies maken en dat 7 oktober 2023 een zwarte dag voor de wereldgemeenschap was, dat moge duidelijk zijn. Ook ik denk daar niet anders over. Maar de Winter pompt dat Hamas op tot een monstrueuze demon van epische omvang. Het is uiteindelijk Hamas dat van de Palestijnen, op een paar uitzonderingen na, een moorddadige bende heeft gemaakt. En passant doet de Winter ook zijn uiterste best om de islam in een zo negatief mogelijk frame te proppen zonder ook maar de minste behoefte te hebben zijn eigen geloof ook eens onder de loep te nemen.

"De oorlog die nu woedt, kan vandaag door Hamas worden beëindigd", schrijft onze gevierde cineast en schrijver. Er daarmee blijk van gevend dat hij helemaal niets begrijpt, niets wil weten van een enigszins geobjectiveerde beschrijving van de geschiedenis van dat tragische gebied dat Palestina heet. Maar wat me het meeste stoort - en voor een schrijver als de Winter is dat onbegrijpelijk en onvergeeflijk - ook de Winter wil helemaal niets weten van de Nakba in 1948, van het gedrag van Israël jegens de Palestijnen sinds 1967. Hij negeert de etnische zuivering door de joden op de Westelijke Jordaanoever, een tactiek die de Israëliërs (helaas is dat hetzelfde als 'de joden') in de Gazastrook nu ook willen toepassen. Ook de Winter schijnt ervan uit te gaan dat alles wat de Palestijnen doen om hun zelfstandigheid te behouden in een vacuüm is ontstaan.

Vooral met geen woord reppen over de knechting van de Palestijnen door de Israëliërs, door die Apartheidsstaat. Onder de Palestijnen zijn er geen burgers meer die ooit vrede hebben gekend of meegemaakt. En de bijbelvaste de Winter wil maar niet tot zich door laten dringen dat what you reap, you will sow. Ook meent deze nonvaleur nog een sneer uit te moeten delen aan Sigrid Kaag. U begrijpt dat hij het volstrekt overbodig vindt argumenten aan te dragen voor zijn hatelijke opmerkingen. Ja, in de Telegraaf krijgt de schrijver de handen wel op elkaar voor zijn leugenachtige column en ongetwijfeld zijn er genoeg lezers te vinden die het gretig met hem eens zijn. Maar ik ben nu toch wel helemaal klaar met deze schrijver. Hij komt bij mij in het rijtje Mulisch, Wieringa en Palmen, schrijvers van wie ik nooit meer iets zal lezen. 

Nog even wat cijfers: sinds 7 oktober 2023 zijn er  Israëliërs gedood en 27.000 Palestijnen, plus 66.000 gewonde Palestijnen. Voor meer cijfers kijkt u op de website van Oxfam/Novib.

Geen opmerkingen: