zondag 15 september 2024

Kasteel Heeswijk

 

In de jaren 1962-1969 fietste ik dagelijks langs kasteel Heeswijk. Je kon het nooit van binnen bekijken, ik meen dat het destijds nog bewoond werd. Het gymnasium Bernrode vond het niet noodzakelijk in al die jaren één keer eens een excursie naar het slechts 2 km verderop gelegen kasteel te organiseren. Maar verdomd, vandaag mochten we zowaar naar binnen. Het bleek open-monumenten-dag. Het werd een sentimental journey. Ik heb er veel plezier aan beleefd. 

En de omgeving is er nog steeds prachtig. IK kende destijds twee fietsroutes. De ene voerde langs het kasteel en door de lintdorpen Middelrode en Berlicum. De andere route ging achterom, grotendeels onverhard, langs De Roode Sok en achter de beide dorpen langs, tot je bij Coudewater uitkwam en weer bijna thuis was. Zeven jaar is een lange tijd maar ik vond die fietstochten toch vooral romantisch. Ik denk er met weemoed aan terug.


Geen opmerkingen: