woensdag 4 april 2012

Burgemeester Leers slachtoffer van eigen ambitie


Ik vond die Limburger Leers altijd maar een rare kwiebus, tot hij burgemeester in Maastricht werd. Hij kwam op voor stad en regio, bedreef het dualisme met een ferme houding en hij werd op handen gedragen door de plaatselijke bevolking, buitendien door vriend en vijand geprezen. Dat doet wat met een mens en dus ook met Leers. Als ik dit kan, kan ik nog wel meer, dacht Leers en hij dong naar de positie die uiteindelijk door Aboutaleb zou worden ingenomen. Streep door de rekening, tot er een kabinetsformatie kwam waarbij de lastigste portefeuille overbleef. Die wilde niemand hebben, behalve Leers, want hij brandde van ambitie en het voor hem hoogste podium lonkte.
Anderhalf jaar is Leers nu minister en hoe spijtig het ook voor hem is: geen beste. Leers leutert zich de blaren op de tong om maar te bewijzen dat het echt wel kan, minister van uitzetting zijn na zo'n ambstperiode in Maastricht waar hij zich tegen diezelfde minister verzette.
Leers is duidelijk geen politiek dier, anders had hij niet zulke onverstandige woorden gezegd tegen een verslaggever. En ondanks een volstrekt heldere transcriptie maar blijven beweren dat hij niet gezegd heeft wat anderen hem hoorden zeggen. Het probleem met Leers is dat hij zich niet heeft gerealiseerd dat de positie minister van uitzetting hem karakterologisch niet past. Maar Leers brandde van ambitie en begon aan zijn tour de force: het maken van de ene mentale salto mortale na de andere om maar minister te kunnen blijven.
Voor mij blijft Leers tot in lengte van dagen die burgemeester van Maastricht. Dat podium was zijn natuurlijke biotoop. Hij had niet hoger moeten stijgen. Heeft niemand hem daarvan kunnen overtuigen? Kennelijk niet. Nu wordt er - ook al wordt dat in alle toonaarden ontkend - om zijn kop gevraagd. Mij lijkt de positie van Leers onhoudbaar.
Stel dat hij aanblijft, dan zal hij toch de zaak Giessendam op een nette manier moeten oplossen. Hij moet zijn gezag doen gelden en de burgemeester aldaar passeren. Maar hoe kun je een gezin uit elkaar trekken en de vader uitzetten omdat hij kennelijk als gevolg van een groepsgewijze bestuurlijke procedure wordt verdacht van oorlogsmisdaden, terwijl er nooit een individuele toets heeft plaatsgevonden en de beste man nooit in de gelegenheid is geweest zich te verdedigen; alsof je je ueberhaupt kúnt verdedigen tegen zo'n bestuurlijke uitspraak. Hoe kun je overwegen zo iemand uit te zetten en te denken dat dat geen dramatische gevolgen zal hebben voor hen die achterblijven. Je moet er niet aan denken wat er gebeurt als hier een persoonlijke tragedie uit voortvloeit.
Maar Leers, brandend van ambitie, beschuldigt Mauro van liegen en Naibzai van oorlogsmisdaden. Hoe ver is deze minister bereid te gaan om zijn gezag te doen gelden en zijn machtspositie te behouden?
Geachte CDA-ers: haal deze ijdeltuit weg, neem hem tegen zichzelf in bescherming. Ik was onlangs nog een weekend in Limburg, het is er prachtig, stuur Leers terug naar zijn eigenlijke biotoop en laat hem er nooit meer vandaan komen. Burgemeester van Gulpen of Meerssen is ook een mooie positie.

5 opmerkingen:

elly zei

Wat een mooi en voor mij in het micro herkenbaar stuk.
Ik heb er gelukkig heel wat van geleerd. Ik hoop, al moet hij er waarschijnlijk voor door het stof, dat hij er ook iets van zal leren en bij zijn wordtels terug zal keren.
NU, na jaren vind ik het bijna onbegrijpelijk dat een CDAer zo onmenselijk kan zijn. Maar ja, die gedrevenheid en vooral ambitie en machtswellust en trots en...

Marieke zei

Had ehm... Ajaan Hirsi Ali ook al niet een andere naam en moest ook zij het land niet uit?

of...vergis ik mij?

enno nuy zei

Ja ja, weet je wat, we zetten alle leugenaars over de grens, Wilders voorop. Wordt het erg stil hier.

Marieke zei

Ja dat kan wel Enno, maar dan zullen we toch Rita Verdonk er weer bij moeten halen, want zonder haar gaat 't niet.
Ze maakt éérst een hoop herrie vanaf die hoge toren en dan ontdekt ze misschien dat Wilders Wilders niet is, dat zal hem een stuk minder wilders maken.

Maar zetten we hem dan over de duitse of over de belgische grens?
Wilders in duitsland lijkt me vragen om ongewenste herhaling en Wilders in een schimmige berlusconi-achtige setting is ook niet jedát, trouwens W. is wellicht ook niet tweetalig - té blond -.
Dan moeten we hem de zee opsturen naar "The Queen of Brittan", zij zal hem wel een oor aannaaien.

Maar zonder Rita krijgen we niemand het land uit, heus.

Marieke zei

Oeps, misschien had ik Belgié een beetje moeten ontzien, maar het lijkt me ook zo'n raar land:
aan de ene kant koppig en halsstarrig en aan de andere kant 'verrommelt' het door endeloze gedoog-constructies.

Nee, voor mij hoeft Rita niet terug te komen hoor. Wat we nodig hebben is wat meer "burgerlijk" Europees inzicht en bewustwording in de 'straat van alledag' en niet dat gekneuter op de vierkante centimeter.
.