woensdag 4 november 2015

Religiekunde


Er is een Platform Onderwijs 2032 dat een concept-advies heeft uitgebracht. In dat advies is geen plaats meer voor religieonderwijs. In de NRC maken vijf jonge religiewetenschappers daar bezwaar tegen. En ze hebben gelijk!

Het Platform wijst op de toenemende ontkerkelijking in Nederland, die een rechtvaardiging zou zijn voor het afzien van religieonderwijs. Die ontkerkelijking hier bij ons is weliswaar een feit maar het is nogal dwaas om daaruit te konkluderen dat de hedendaagse burger niet religieus of anderszins spiritueel zou zijn. En bovendien neemt het aantal gelovigen wereldwijd toe tot zelfs 87 procent.

Nu weet u natuurlijk dat ik een fervent tegenstander ben van bijzonder onderwijs, maar daar wordt ook niet voor gepleit door de jonge religiewetenschappers. Zij voeren terecht aan dat de wereld van vandaag niet te begrijpen is zonder kennis van religie. Het is dan ook van het grootste belang dat leerlingen van jongs af aan worden onderwezen in wat zij religiekunde noemen.

Dus niet het vak godsdienst zoals ik het heb gekend. In die zeven jaar voortgezet onderwijs is mij nooit iets verteld over joden of moslims, laat staan over boeddhisten of andere denominaties. Nee, het gaat om zo objectief mogelijk onderwijs over de belangrijkste religies én het atheïsme. Dus geen catechisatie of levensbeschouwelijke vorming. Het zou kinderen verboden moeten worden zich voor hun 18de levensjaar bij een religie aan te sluiten. Goed religieonderwijs in de zin van religiekunde zou hen kunnen helpen een gefundeerde keus te maken op het moment dat ze de stemgerechtigde leeftijd behalen.

Vergeeft u mij dit droomdenken.

Geen opmerkingen: