vrijdag 17 april 2020

Het kabinet rommelt ons Corona-apps in


Er is een lijst gepubliceerd met zeven kandidaten voor de zogeheten Corona-apps. Hoe die lijst tot stand is gekomen blijft buitengewoon vaag en onduidelijk. Er is ongelooflijke haast betracht, er was geen enkele vorm van gedegen voorbereiding, een flink deel van de bij deze procedure betrokken experts voelen zich gepasseerd, er waren geen heldere doelen geformuleerd en evenmin waren er duidelijke objectieve criteria op basis waarvan getoetst kon worden, er werd geen gebruik gemaakt van een door de EU ter beschikking gestelde gereedschapskist met uitgebreide specificaties voor Corona-apps en - wat nog het allerergste was - de vraag of een track-and-trace-app daadwerkelijk gaat helpen, mocht niet gesteld worden. Tot mijn stomme verbazing lees ik dat de Autoriteit Persoonsgegevens niet bij deze selectieprocedure werd betrokken. Ik baseer mij op de berichtgeving in de Volkskrant van vandaag.


Volgens mij wordt hier ongelooflijk geblunderd door het kabinet, minister de Jonge voorop. De vraag is: wat zit hier achter? Wat is de werkelijke agenda van de regering? Ik vermoed dat het dezelfde agenda is die Trump in de VS voert: de economie gaat te veel schade oplopen en dat tij moet worden gekeerd. Desnoods ten koste van de privacy en ik waarschuw er maar vast voor: ook ten koste van de vrijwilligheid.


De zeven geselecteerde apps zijn: Covid19, DDT Consortium, Accenture BV, Capgemini Nederland BV, ITO, Deus BV en Sia Partners. Deze laatste partij komt uit Singapore en zou naar verluidt heel slecht op het criterium privacy scoren, op grond waarvan dit bedrijf nooit in de eindselectie terecht had mogen komen!


Ik vind het onbegrijpelijk dat de Jonge hier gewoon doordendert en zich niets aan wenst te trekken van wetenschappers en experts. Hier wordt goud geld over de balk gesmeten en straks zitten we opgescheept met dure apps die niets dan schijnveiligheid brengen en alles doen behalve ons een uitweg uit de Corona-crisis bieden. En ik zeg u, voor je het weet zijn er werkgevers of overheidsinstanties en andere instituties die zulke apps als voorwaarde voor deelname aan tal van activiteiten verklaren. Het is afschuwelijk om toe te moeten zien hoe onze overheid hier nu al een loopje neemt met uw en mijn belangen. Ik heb er nu al totaal geen vertrouwen meer in!

Geen opmerkingen: