vrijdag 2 oktober 2020

Mondkapje


Er bestaat een verschil tussen een dringend en een dwingend advies. De regering gaf het dringende advies aan burgers om een mondkapje te dragen zodra men de hemel niet meer kan zien. Een dwingend advies durft de regering kennelijk niet te geven. Winkeliers kunnen hun klanten verplichten binnen hun muren een mondkapje te dragen. Sommige winkelbedrijven, zoals de Bijenkorf, doen dat ook. Andere ondernemers laten het aan hun klanten over.

Het filmhuis in Arnhem verzoekt ons mee te werken aan hun beleid en een mondkapje te dragen zolang we ons binnen het pand verplaatsen, hebben we eenmaal plaats genomen, dan mag het kapje af. Je kunt natuurlijk gaan redetwisten over nut en zin van dit beleid maar voor ons is het helder: natuurlijk dragen we een mondkapje zodra we ergens in de publieke ruimte naar binnen gaan. En neemt u van mij aan dat ik het dragen van zo'n mondkapje verafschuw, ik vind het benauwd en mijn bril beslaat voortdurend. Niet zeuren.

Eerder vandaag bezochten we een boekhandel en een lijstenmaker en zagen dat het personeel zonder uitzondering een mondkapje of een kunststof beschermplaat droeg. De meeste klanten droegen een mondkapje. Maar er zijn ook klanten die zich daar niets van aan wensen te trekken en zij verplaatsen zich gewoon zonder enige vorm van bescherming. Ik merk aan mijzelf dat ik zulke medeburgers als asociaal ervaar en vraag me dan af of dat terecht is. Wat mij betreft mag het dragen van een mondkapje verplicht worden, dan kunnen burgers elkaar daar ook op aanspreken.

Geen opmerkingen: