woensdag 14 oktober 2020

Rutte, premier van de gelovigen

 

Rutte legt omstandig uit waarom de horeca opnieuw geconfronteerd wordt met strenge maatregelen. Mij lijken die maatregelen terecht en juist. Jammer voor de sector maar het kan niet anders. Dan gaat Rutte verder over de maximale groepsgrootte, dertig personen maximaal. Zonder uitzonderingen, voegt Rutte eraan toe. Om er meteen op te laten volgen dat er grondwettelijke uitzonderingen zijn zoals kerken, demonstraties en bijeenkomsten van de Tweede Kamer.

Dat de Tweede Kamer bijeen moet kunnen komen, lijkt mij evident. Het laatste wat er mag gebeuren is dat de democratie tijdens een pandemie wordt uitgeschakeld. Alleen bananenrepublieken als Hongarije roepen de noodtoestand uit. En ook moet het mogelijk zijn dat burgers demonstreren tegen vermeend onrecht. Maar vermeld er dan tenminste bij dat anderhalve meter afstand en mondkapjesplicht onvermijdelijk zijn. Daar horen we Rutte echter niet over.

Maar dan de kerken. Hoezo kunnen zij een beroep op grondwettelijke uitzondering doen? Omdat wij in de Grondwet een artikel 6 hebben dat de vrijheid van godsdienst regelt. Letterlijk staat er in dat artikel: "Ieder heeft het recht zijn godsdienst of levensovertuiging, individueel of in gemeenschap met anderen, vrij te belijden, behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet".

Ik ben geen jurist maar volgens mij moet het juridisch te onderbouwen, verantwoorden en rechtvaardigen zijn dat ook gelovigen zich aan strenge afspraken houden in tijden van een pandemie. Het behoort ieders burgerplicht te zijn de door de overheid opgelegde maatregelen tenminste na te leven. Dat is wel de essentie van onze parlementaire democratie.

Ik vind dit het zoveelste voorbeeld van stuitend gedrag van onze minister-president. De beste man zit er nu tien jaar, wat mij betreft is zijn houdbaarheidsdatum wel verlopen. Hij mist een kans voor open doel, sterker nog, hij kopt bewust niet raak. Leg mij nou eens uit waarom gelovigen niet hoeven wat wij allemaal wel moeten. Leg mij nou eens uit waarom behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet wel voor mij geldt, maar niet voor de gelovige. Rutte is premier van de gelovigen maar niet van mij!

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Reden: Omdat de christenunie (en CDA) in zijn regering zit en hij de steun van de SGP nodig heeft bij andere zaken. Politiek wisselgeld.
Het is de plaag van deze tijd: alles wordt verpolitiekt en dan worden feiten meningen en wordt van alles aan elkaar verbonden wat objectief gezien niets met elkaar te maken heeft. Net als in het politieke leven: You scratch my back, I'll scratch yours.

enno nuy zei

Mee eens en als u de volgende keer niet anoniem maar met uw eigen naam reageert, ben ik helemaal tevreden.