zondag 6 december 2020

Marijke Breeuwsma is de weg kwijt

 

Twee volle pagina's maakt de NRC vrij voor een artikel van de classica Marijke Breeuwsma onder de titel Verwar oprecht beleden godsdienst niet met hysterie. Nu is oprecht beleden godsdienst in mijn ogen per definitie hysterie maar ik zal dat een ander nooit voor de voeten werpen.

Breeuwsma begint met een even uitvoerige als verwarrende uiteenzetting over Dionysos en Pentheus waar geen touw aan vast te knopen is en waarvan de relevantie voor wat ze eigenlijk zeggen wil mij maar niet duidelijk wil worden. Veel geschreeuw en weinig wol dus.

Wat Breeuwsma wil zeggen staat in een van de laatste alinea's van haar merkwaardige artikel: "Het aanbieden van een petitie om de heiligheid van de eigen profeet te verdedigen of het onderschrijven van de overtuiging dat de eigen god een homoseksuele levenswijze afkeurt - zijn dat geen grondrechten van vrije burgers in een vrije samenleving?"

Nee, mevrouw Breeuwsma, u heeft het bij het verkeerde eind en ik zal u uitleggen waarom. En neem me niet kwalijk wanneer ik mij daartoe niet bedien van ondoorgrondelijke sagen en legendes uit enige klassieke oudheid. Arie Slob verwoordde het volkomen juist: de wetgever heeft in de artikelen van de Grondwet geen hiërarchie aangebracht en alleen daarom mogen op religie gestoelde scholen homoseksuelen afwijzen en alleen daarom kunnen gelovigen proberen de vrijheid van meningsuiting van anderen te verbieden.

De grote zwakte van onze Grondwet is juist gelegen in het feit dat artikel 23 en artikel 6 niet ondergeschikt zijn gemaakt aan artikel 1 waarin discriminatie wordt verboden en artikel 7 dat de vrijheid van meningsuiting garandeert. Door deze zwakte in de Grondwet kunnen religieuze minderheden de rest van de samenleving gijzelen, kunnen ze homoseksuele jongeren in de kou zetten en kunnen ze nu een lange neus trekken tegen de rest van de bevolking nu ze in Corona-tijden met meer dan dertig personen tegelijk hun tempels en kerken mogen bevolken. Mevrouw Breeuwsma, het gaat hierbij dus niet over grondrechten die voor iedere burger gelden maar over volstrekt irrationele privileges!

Geen opmerkingen: