dinsdag 8 december 2020

Vaccinatiebereidheid

 

Laat ik voorop stellen dat een vaccinatieplicht wat mij betreft niet aanvaardbaar is. Maar de vaccinatiebereidheid onder uitgerekend zorgpersoneel is toch wel heel erg zorgelijk. Enige cijfers:

  • Ziekenhuispersoneel 42%
  • Gehandicaptenzorg 35%
  • Thuiszorg 31%
  • Verpleegtehuizen 25%

Nu ben ik zelf geen expert op het terrein van vaccinaties maar er is echt voldoende informatie beschikbaar over vaccineren. Kijk maar eens naar de bekendste misvattingen omtrent vaccinaties op deze link. Ik vind het juist zo zorgelijk en teleurstellend dat uitgerekend zorgpersoneel kennelijk zo sceptisch is. Met name over het veel gehoorde argument dat men niet weet wat de lange termijn gevolgen van vaccinaties zouden zijn is een drogreden. Nogmaals, bekijk de link hierboven. Je zou zeggen: juist zorgpersoneel zit in een sector waar men heel snel informatie uit de eerste hand, met name van experts krijgen kan.

De overheid moet dus nu echt gaan inzetten op onmiddellijke en zo direct mogelijke informatie van met name de grootste risicogroepen. Met een vaccinatiegraad van minder dan 40% bereiken we niet zo heel erg veel. Wat mij verbaast is dat iedereen zich steeds meer ergert aan de Corona-maatregelen maar kennelijk niet bereid is de weg uit deze problemen af te lopen. In het voorjaar hoopte iedereen op een snel vaccin en moesten de verwachtingen daaromtrent getemperd worden. Nu zijn er enkele goed werkende vaccins ontwikkeld en plotseling is iedereen sceptisch geworden!

De mens is een raar en irrationeel wezen. Gewoon even goed nadenken, zou ik zeggen. Maar daar voelen mensen niet (meer) voor. In plaats daarvan lopen ze achter rattenvangers aan en wauwelen ze non-valeurs en halve gare idioten na. Ik zeg u: als het vaccin hier in Nederland uitgedeeld ga worden, sta ik vooraan. Ik zal netjes op mijn beurt wachten maar ik aarzel geen seconde.

Geen opmerkingen: