vrijdag 25 december 2020

Statistische evidentie

 

Negen van de tien gemeenten die de hoogste aantallen Coronagevallen hebben zijn christelijke gemeenten. Of die besmettingen een gevolg zijn van het aanhangen van de Christelijke denominatie door de inwoners is niet onderzocht. Nou, daar heb ik, eerlijk gezegd, geen nader onderzoek voor nodig. Statistische evidentie, zou ik zeggen. 

Ik lees hier en daar dat we niet te hard over gelovigen moeten oordelen maar dat zachte en milde oordeel wil mij maar niet lukken. Je kunt een beroep doen op de meerderjarigheid van individuele burgers, zeg maar op hun verstand maar de ervaring leert dat dat doorgaans niet tot succes leidt. De overheid had gelovigen geen grondwettelijke uitzonderingspositie moeten gunnen. Dan had de bible belt, Cees van der Staaij voorop, wel op de achterste benen gestaan maar dan geldt uiteindelijk toch het motto: de honden blaffen maar de karavaan trekt voort.

Heeft iemand nog een mooie kerstgedachte in petto? Mijn creativiteit laat het vandaag even afweten. Een eeuwenoude, zelfs christelijke moraal luidt: doe jegens anderen zoals u wilt dat zij jegens u doen.

Geen opmerkingen: