dinsdag 6 juni 2023

Rosanne Hertzberger zit er helemaal naast

 

In Rotterdam is een beeld geplaatst op het grote plein voor het nieuwe Centraal Station. Bij voorbaat een uitgelezen plek voor een beeld van vier meter hoog. Ik verheug me er nu al op het beeld te gaan bekijken. Het is een beeld van een jonge zwarte vrouw die er gewoon staat te zijn, ze leeft hier, ze komt in ons straatbeeld voor en zijzelf eist haar plek op zonder heel nadrukkelijk te zijn.

Nou, daar denkt Rosanne Hertzberger heel anders over. Ze meent in haar column voor de NRC van 3 juni dat de maker, Thomas Price uit Engeland, liegt dat hij barst. De kunstenaar zegt dat hij wil bevragen en verkennen en natuurlijk, dat zijn inmiddels wel platgetreden paden, kunstclichés. Maar waar het op neerkomt is dat Hertzberger hem van activisme beschuldigt, van woke gedachtegoed zogezegd.

Waarom ze zo kwaadaardig moet zijn ontgaat mij. Maar volgens mij maakt ze een kapitale denkfout. Ze noemt het een standbeeld maar volgens mij is dit gewoon een beeld. Er had ook een abstracte sculptuur kunnen staan, had ze dat liever gehad? Nee, zegt Rosanne Hertzberger, dit is een standbeeld voor iemand die niets bijzonders heeft gedaan, het standbeeld is een belediging voor mensen die wél heldendaden verrichten.

Ik heb nog nooit zulke rabiate kletsika gehoord, Hertzberger is de weg echt helemaal kwijt! Dus standbeelden mogen alleen helden verbeelden? Wat denkt Hertzberger dan van het prachtige beeld van Zadkine in Rotterdam, of van de dokwerker van Mari Andriessen? Of had ze er liever een standbeeld van onze grote nationale held J.P. Coen gezien? U weet wel, die VOC-held die gewoon een complete eilandbevolking uitmoordde ter meerdere eer en glorie van ons, Nederlanders?

Van mij mogen kunstenaars bevragen en onderzoeken zoveel ze willen, maar mij moeten ze niet al te zeer lastig te vallen met hun denkprocessen. Daar krijg je alleen maar afschuwelijke conceptuele kunst en onbegrijpelijke installaties van. Nee, laat mij hun beelden zien en laat mij zelf maar fantaseren wat ik ervan vind. Rosanne Hertzberger moet zich intussen diep, diep schamen met zo'n beschamend commentaar.

Geen opmerkingen: