woensdag 21 juni 2023

Turbines in Jugendstil

 

Vandaag bezochten we de Zeche Zollern in Dortmund. Een onvergetelijk bezoek. De voormalige kolenmijn is gebouwd in Jugendstil-stijl en Art Nouveau. Ik bespaar u alle details, u zou er zelf moeten gaan kijken, dat is een onvergetelijke ervaring. Eén opmerkelijk feit wil ik u niet onthouden: tot 1945 werkten in deze kolenmijn ook dwangarbeiders. Nu ja, zo nauw namen die Duitsers het in die jaren niet met moraal. Gelukkig zijn ze daarin, denk ik toch, behoorlijk veranderd.



Het toppunt van industriële archeologie tref je op dit terrein aan en ik was vooral onder de indruk van de enorme turbinehal. Talloze details zijn bewaard gebleven of gerestaureerd of in ere hersteld. De techniek dwong al enorme bewondering af maar de combinatie hiervan met de moderne architectuur uit die jaren is werkelijk verbluffend.

Toch nog even terug naar die dwangarbeiders. Voor de medewerkers, hun gezinnen en hun kinderen waren er tal van educatieve en culturele projecten. De bedrijfsvoering leek begaan met het wel en wee van de werknemers. Maar stelden tegelijkertijd dus ook dwangarbeiders te werk. Op zijn best is er dan sprake van een dubbele moraal. Maar die techniek, die blijft mij fascineren. Een onvergetelijk bezoek!



Geen opmerkingen: