maandag 4 september 2023

Roter Himmel

 

Roter Himmel is een bijna dromerige zomerfilm van Christian Petzold tot de grimmige werkelijkheid van bosbranden (ja zelfs in de Duitse kuststreek) het verhaal op zijn kop zet. We zien een jonge schrijver die een slecht boek schreef en zijn carrière op een zijspoor ziet belanden. Maar wat er werkelijk aan deze Leon mankeert is dat hij niet naar de wereld om hem heen kijkt, hij is, op het ergerlijke af, allen maar met zichzelf bezig. Een writers block is onvermijdelijk. Maar voor het verhaal zult u de film zelf moeten gaan zien, ik geef er hier niets van prijs. Ik kan volstaan met de vermelding dat het een aangename en licht verteerbare film is geworden, een genot om naar te kijken. Niet in de laatste plaats door Paula Beer die we ook al zagen in Werk Ohne Autor.


De beste beslissing van de regisseur was af te zien van naakt- of seksscènes. Die zouden volstrekt overbodig zijn geweest (zoals ook de naaktscènes in Oppenheimer volstrekt misplaatst waren) Paula Beer is, althans in mijn ogen, een prachtige, verleidelijke en begeerlijke vrouw. Je hebt helemaal geen naakt nodig om van haar te genieten. Naakt zou deze film ordinair hebben gemaakt. Kortom, een heerlijke film met een grim einde. Het laatste shot suggereert een happy end, ik had daar zo mijn twijfels bij. Maar het blijft een zeer genoeglijke film.

Geen opmerkingen: