vrijdag 5 januari 2024

Als een bn-er ziek wordt...

Het zal u niet ontgaan zijn, Herman Koch heeft prostaatkanker. Alle media schrijven erover en zelf is hij er een boek over aan het schrijven. Dat mag natuurlijk maar ik heb er toch altijd moeite mee wanneer een schrijver het persoonlijk leed nadrukkelijk uit gaat venten. Een aantal jaren geleden verloor het echtpaar AFTH hun enige zoon. Een afschuwelijk drama. Je eigen fantasie is ruim toereikend om te proberen je een voorstelling te maken van wat dat betekent: je zoon te verliezen! Maar het echtpaar AFTH ging vervolgens helemaal los: er kwam en roman en nog een boek, er kwam een boek van de echtgenote over het verdriet van de echtgenoot, er kwam zelfs een hele film en er waren talloze interviews te lezen over het drama dat het echtpaar was overkomen. Als je wil weten wat uitventen betekent: kijk dan eens terug naar die geschiedenis van het echtpaar AFTH.

En nu dus Herman Koch. Tja, wat moet je daar toch mee? Ik geloof dat uiteindelijk alle mannen prostaatkanker krijgen maar de meesten weten dat niet eens. Zelfs ik, bij wie ooit eens een PSA-waarde van 0,15 werd gemeten zal er wel niet aan ontkomen. Maar wat te denken van al die andere mensen die ergens aan sterven. Ik zou u genoeg voorbeelden uit mijn eigen omgeving kunnen voorschotelen. Herman Koch leeft inmiddels al drie jaar met zijn 'ziekte'. Mijn zwager waren slechts drie maanden gegund. Niemand die daar een boek over schrijft.

Nee, ik kan niet goed uit de voeten met schrijvers die hun persoonlijk leed zo nadrukkelijk uitventen. Geef mij maar mensen als Ernst Happel. Die zat doodziek bij Feijenoord op de bank, wetende dat er spoedig een eind aan zijn leven zou komen. Maar hij wenste er geen aandacht aan te besteden. Als het zover is: "umfallen und weg wesen". Meer woorden had hij er niet voor over.

Ik weet wel, ook bij schrijvers moet de schoorsteen roken en dat boek van Herman Koch zal zeker te weten uitstekend verkopen. Ik daarentegen, zal niet tot de lezers daarvan behoren. Maar ik wens Herman Koch het allerbeste en nog vele jaren toe, dat dan weer wel.

Geen opmerkingen: