zaterdag 6 januari 2024

LaPalmen heeft zichzelf definitief gediskwalificeerd!

U heeft het ongetwijfeld meegekregen, de tirade die de beroemde schrijfster Conny Palmen afstak over de biografe, Annet Mooij, van haar overleden echtgenoot Ischa Meijer. De beroemde schrijfster liet in een podcast met Gijs Groenteman haar lelijkste kant zien en beweerde dat de biografe als lesbienne simpelweg niet in staat kon worden geacht een zinvol boek te schrijven over een heteroseksueel. Ook meende de beroemde schrijfster dat de biografe lelijk was. En voorts vertelde ze ook nog een paar pertinente leugens over de biografe die die evidente onwaarheden heel fijntjes in slechts één enkele zin onderuit kon schoffelen.

Conny Palmen mag dan heel beroemd zijn maar wat zegt dat nu allemaal?  Ze is vooral bekend als drankorgel naast de notoire Krugtiger Hans van Mierlo. Echt leesbare boeken heeft ze naar mijn mening nooit geschreven ook al moet ik toegeven dat ik haar I.M. destijds niet slecht vond. Maar voor het overige schreef ze vooral quasi intellectuele niemendalletjes. Gauw vergeten, zou ik zeggen.

Haar opmerkingen over Annet Mooij zijn ronduit beschamend zoals het ook behoorlijk gênant is dat haar interviewer, Gijs Groenteman, geen enkele poging ondernam om haar te bekritiseren om haar onaanvaardbaar harde uitlatingen. Maar ja, we zijn van Grijs Groenteman wel gewend dat hij volstrekt kritiekloos is. Kijk maar eens naar zijn omgang met de al even beroemde columnist Marcel van Roosmalen. Met veel genoegen zag ik onderstaande boutade van Micha Wertheim over veelschrijver en door Groenteman bewierookte van Roosmalen.


Ik ben niet van het cancelen in het openbaar maar voor mijzelf heb ik wel enkele schrijvers tot ongewenste vreemdeling in mijn boekenkast verklaard. Dat overkwam Harry Mulisch (die wel heel erg overtuigd was van zijn genie) en Tommy Wieringa (die ooit eens iemand genadeloos meende te moeten afserveren omdat hij het gewaagd ook ook Duitsers te betrekken bij de 4 mei viering en die vervolgens met de vingertoppen tegen elkaar durfde te beweren: "er gaat geen dag voorbij dat ik niet aan de Tweede Wereldoorlog denk"). Ik heb Connie Palmen nu maar aan dit rijtje toegevoegd!

Geen opmerkingen: