donderdag 6 juni 2024

Wat komt er na de verbeelding aan de macht?

 

De tijd van de babyboomers is definitief voorbij. En laten we eerlijk zijn, we hebben er niet veel moois van gemaakt. Ja de armoede is wereldwijd teruggedrongen, de levensstandaard is overal relatief fors verhoogd, mensen kunnen een aanzienlijk langer leven verwachten maar de prijs voor dat alles is hoog, veel te hoog. We hebben ons hele bestaan gebouwd op imperialisme, globalisering en de zegeningen van de markt. Het kapitalisme is onze religie geworden, zelfs de communistische partij in China gedraagt zich als een hyperkapitalistische mogol. Twee belangrijke consequenties: steeds meer macht bij steeds minder maar vooral steeds rijkere mensen enerzijds en het vernietigen van biodiversiteit en op hol brengen van het wereldwijde klimaat anderzijds.

Vandaag gaan we stemmen voor Europa. Ik vrees alleen dat er veel meer mensen gaan stemmen tegen Europa. De politicus is een rattenvanger en er staan er genoeg klaar om goed te luisteren naar de vox populi. Vanaf vandaag waait er een andere wind in Europa, de tijd van mooie dromen is definitief voorbij. En de Amerikanen gaan daar over een paar maanden nog een flink schepje bovenop doen want ik zie niet in hoe Trump kan worden afgehouden van een tweede termijn.

Had ik het maar mis, kan ik morgenochtend maar tegen u zeggen: ik zat ernaast, ik heb de politieke temperatuur toch niet goed aangevoeld. Maar ik vrees dat we er nog lang niet zijn. Mensen willen geen democratie. Niet dat ze allemaal achter een sterke man aan willen lopen. Het gaat mensen er vooral om dat de meerderheid moet bepalen hoe de samenleving eruit ziet. De minderheid heeft simpelweg pech gehad. Dat is de consequentie van het schrappen van het woord 'solidariteit'. Wat mensen helaas niet zien is dat ze, voor ze het weten, toch achter een sterke man aan lopen. We gaan gure tijden tegemoet!

Geen opmerkingen: