woensdag 22 februari 2012

Nanotechnologie


Sommigen van ons kennen nog de transistorradio. Een transistor kan een elektrische trilling versterken. Het is een doorgeleider van informatie. Inmiddels is men er in geslaagd een transistor ter grootte van één atoom, een fosforatoom te maken. Dit gaat je bevattingsvermogen te boven. Maar met nanotechnologie kan dat. De volgende vraag is hoe je zo'n atoom dan op zijn plaats houdt. Wel, dat is heel simpel: je neemt een plakje silicium en dat bedek je met waterstof en vervolgens kerf je putjes in die waterstoflaag en daar schuif je dan dat fosforatoom in. Dat hadden u en ik ook kunnen bedenken.
Voor dit werk is een speciale microscoop nodig en extreem lage temperaturen. Toepassing van deze kleine transistors in onze tablet of laptop ligt dan ook (nog?) niet voor de hand. Wel is toepassing denkbaar in supersnelle quantumcomputers.

Bron: NRC 21 feb 2012

2 opmerkingen:

marieke zei

Kijk Enno, en dáárom wil ik wel minstens 150 jaar worden, om al die wetenschappelijke ontdekkingen
mee maken.
In dat opzicht vind ik dit een enorm boeiende tijd, die mij met grote nieuwsgierigheid overlaadt met een haast een niet te stillen gretigheid.
Om luxe geef ik niet maar wel om de inventiviteit van het menselijk brein, dat zich steeds weer verlegd naar de volgende horizon.
.

enno nuy zei

Ja, die 150 lijkt mij ook wel wat, het is diezelfde wetenschap die in de komende decennia nog heel wat revoluties teweeg zal weten te brengen, ook als het gaat om levensverlenging (zie het boek van Peter Derkx).