dinsdag 21 februari 2012

Is er dan toch een nieuw geluid?


Joop Hazenberg publiceerde een nieuw boek: De machteloze staat. Hij stelt vast dat ouderwetse ledenorganisaties zoals politieke partijen, vakverenigingen en dergelijke het steeds moeilijker krijgen, dat niet alleen de verzorgingsstaat maar ook de rechtsstaat steeds meer onder druk komen te staan en dat de conventionele natiestaten niet bij machte zijn een passend antwoord te vinden op de nieuwe uitdagingen aan de moderne samenleving in deze tijd van globalisering. Alle grenzen worden overal en zonder uitzondering overschreden maar de politieke macht blijft bij natiestaten die die grensoverschrijdingen in welke zin dan ook niet aankunnen.
Het beste antwoord is een gewenningsproces waarin we uiteindelijk afscheid nemen van de klassieke natiestaat. We hebben ons economisch en monetair gecommitteerd aan één Europa maar hebben tragischerwijs verzuimd Europa ook tot een politieke eenheid te maken. Geen monetaire zonder een politieke unie!

Ik onderschrijf deze analyse volledig, zoals ik ook een groot voorstander ben van de federalisering van Europa. Ik heb dat in deze kolommen wel vaker beweerd. Ik zie wel een aantal beren op de weg, waarvan er twee van groot belang zijn: Europa heeft helaas niet, zoals in Amerika, één gemeenschappelijke taal en dat is een geweldige hindernis bij het opruimen van klassieke culturele verschillen tussen de oude lidstaten. Niemand wil zijn eigen taal verliezen en ik erken dat dat een groot struikelblok kan vormen. Het tweede probleem is gelegen in de sterke opkomst van populistische bewegingen. Zij vormen een op angst en het voeden van die angst gebaseerde sentimentbeweging met als belangrijkste doel juist het tegengaan van de geringste vorm van federalisering van Europa.

Hoe het ook zij, ik heb me aangemeld bij deze nieuwe politieke beweging, die van start is gegaan onder de naam PARTIJ2030. Kijk maar eens op http://www.partij2030.nl/?p=288 Of het een beweging moet worden of een partij die aan verkiezingen gaat deelnemen, staat nog niet vast. Maar belangwekkend vind ik het wel. Ergens moeten creatieve ideeen vandaan komen. Ik kan het u aanraden, doe mee!

Geen opmerkingen: