maandag 24 november 2014

Familiestem?


De Duitse minister van familiezaken Manuala Schwesig, wil familiestemrecht invoeren omdat gebleken zou zijn dat het kind in de politiek te weinig aandacht krijgt. En dat zou met de toenemende vergrijzing alleen maar toenemen. De minister wil nu een wetsontwerp voorbereiden waarbij ieder ouderpaar per kind een extra stem krijgt.

Wat mij betreft een onzalig idee. Het stemrecht verwerft iedere burger bij zijn of haar achttiende verjaardag. Tot die tijd vallen kinderen onder de hoede van hun ouders. Die behoren bij hun stem rekening te houden met het belang van de kinderen die ze op de wereld hebben gezet.

Ik kan me niet voorstellen dat een ouder voor zichzelf besluit op christendemocraten te stemmen en namens zijn of haar nog niet stemgerechtigde zoon of dochter op de SP en voor het tweede kind op de PVV. Afin, u kunt elke combinatie bedenken maar ik denk dat de meeste ouders toch hun eigen voorkeur in zullen vullen.

De vraag is of dit familiestemrecht nodig is om recht te doen aan het aandeel van kinderen in de bevolkingssamenstelling. Ik geloof niet dat dat het geval is. Ouders kunnen hun politieke voorkeur mede af laten hangen van de mate waarin politieke partijen belang hechten aan onderwijs, dat is het meest directe belang van kinderen en een van de belangrijkste taken van de overheid: zorg ervoor dat alle (inclusief de nog niet stemgerechtigde) burgers gelijke toegang hebben tot alle maatschappelijke instituties inclusief het onderwijs.

Dat lijkt me vooralsnog meer dan voldoende. Ik vrees dat dat familiestemrecht tot draconische stembusuitslagen zal gaan leiden en het lijkt me niet dat de democratie daarmee gediend is.

Geen opmerkingen: