donderdag 18 december 2014

Wilders en de waarheid


Het OM heeft besloten Wilders te vervolgen wegens discriminatie en haat zaaien. Eden goede en een slechte zaak. Een goede zaak omdat het een misverstand is te denken dat een parlementariër álles mag zeggen omdat hij of zij parlementariër is.
Wilders zelf gaat hier heel losjes mee om: "ik wordt vervolgd omdat ik zeg wat miljoenen mensen denken en vinden. Ik word vervolgd omdat ik de waarheid spreek". Tja, dat is populistische retorica van de bovenste plank. Wilders bedoelt dus dat het onderbuikgevoel van miljoenen mensen per definitie de waarheid vertegenwoordigt.
Dan wordt het tijd voor nog veel meer stevige maatregelen zoals het verbieden van linkse politieke partijen, het sluiten van alle moskeeën, het verscheuren van de koran en het invoeren van de doodstraf.

Hoewel er inmiddels voldoende jurisprudentie lijkt te zijn om Wilders succesvol te vervolgen is het tegelijkertijd een treurige zaak dat een parlementariër de samenleving dermate uitdaagt dat een vervolging niet kan worden voorkomen. Deze zaak geeft Wilders alle ruimte om de slachtofferrol te kiezen en te tamboereren op de vrijheid van meningsuiting. En als hij veroordeeld wordt zal hij de draagkracht voor onze rechterlijke macht met alle middelen die hij vinden kan proberen te ondermijnen.

Maar als u mij vraagt of we dan maar moeten slikken dat Wilders ongestraft kan zeggen wat hem voor de kop komt omdat hij zich beschermd weet door parlementaire onschendbaarheid, dan is het antwoord ondubbelzinnig nee.

Geen opmerkingen: