maandag 28 september 2015
VW: slangenkuil en boevenbende
Er bestaat in Duitsland een zogeheten Volkswagenwet. Deze dateert uit 1960 en met die wet is een beschermingsconstructie opgetrokken om te voorkomen dat het concern ooit in buitenlandse handen zou komen. Aandeelhouders kunnen ten hoogste 20 procent van de stemmen in de aandeelhoudersvergadering krijgen. In feite is de deelstaat Nedersaksen met bijna eenvijfde van de aandelen alleenheerser binnen het concern. Er zullen ongetwijfeld documenten naar buiten komen waaruit blijkt dat allang bekend was dat zich binnen het concern verboden en kwaadaardige praktijken voltrokken. En toenmalig EU-commissaris Bolkestein heeft al in 2004 geprobeerd een einde te maken aan de Volkswagen-wet.
Hoogleraar "Autopabst" Dudenhoeffer wijst erop dat er binnen VW bepaald geen sprake is van een gezonde bedrijfscultuur, corporate governance. Daardoor kon gebeuren wat nu als een van de grootste industriële schandalen na de oorlog bekend is geworden. Maar laten we geen illusies koesteren, VW zal bepaald niet de enige fabrikant blijken te zijn waar crimineel handelen tot in de bedrijfstop is doorgedrongen. De producent van mijn auto verklaart doodleuk dat mijn bolide 1 op 25 kan rijden maar verder dan 1 op 15 ben ik nooit gekomen. Van de emissies van mijn voiture heb ik geen flauw benul maar het is niet reëel al te hoge verwachtingen te koesteren. Denk ook eens aan General Motors dat voor miljarden geschikt heeft, en herinner u de miljoenen Toyota's die in het achterliggende decennium terug zijn gehaald. Nee, die autobranche staat er niet echt geweldig op, vrees ik.
Winterkorn beweert glashard dat de top niet op de hoogte was van de gewraakte praktijken. Natuurlijk staat hij hier even glashard te liegen. En zelfs wanneer hij het inderdaad niet wist, dan moet hem die onwetendheid zwaar aangerekend worden. Hij heeft immers toegestaan dat er een bedrijfscultuur heerste waarin checks and balances niet aanwezig waren, waar criminele praktijken kennelijk eenvoudig konden worden gebezigd, waar de consument gewoon belazerd kon worden. Me dunkt, dat zijn toch strafbare feiten.
Maar ik vrees dat het anders zal gaan. Winterkorn krijgt een afscheidspremie mee, welke door analisten al is berekend op zestig miljoen euro. Onder de top wordt een aantal mensen eruit gekieperd en een nieuwe man (afkomstig van Porsche) krijgt een blanco volmacht om zogenaamd schoon schip te maken.
Eén man zal dit alles met het grootste genoegen gadeslaan: Ferdinand Piech, voormalig topman van Porsche en voormalig bestuursvoorzitter en voorzitter van de raad van commissarissen van VW. Hij had Winterkorn al eerder willen lozen om zelf op de hoogste stoel zitting te kunnen nemen en later zijn protegé te kunnen lanceren. Had hij zijn zin gekregen, dan had hij alle klappen op moeten vangen. Hoeveel wist Ferdinand eigenlijk?
Inmiddels is de schade natuurlijk ongekend: de waarde van het concern is voor een groot deel in rook opgegaan, Het vertrouwen van het grote publiek wereldwijd is geschokt. En het Duitse imago heeft een enorme dreun gekregen. Made in Germany, het image dat met zorg, vlijt en volharding sinds 1945 werd opgebouwd ligt aan gruzelementen. Aan VW de eer nu bekend te staan als de sloper van het Duitse imago.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten