maandag 28 september 2015

Afscheiding


De Catalanen zijn  een trots volk maar evenzeer een verdeeld volk. Het lijkt erop dat de de steedse elite een sterk voorstander is van afscheiding van Spanje en volledige zelfstandigheid, terwijl de plattelandsbevolking zichzelf als Catalaan én Spanjaard beschouwt.
Ik ben geen kenner van de Spaanse, laat staan de Catalaanse cultuur, noch heb ik ooit de Spaanse geschiedenis indringend bestudeerd. Maar ik heb nooit de indruk gekregen dat de Catalanen een trieste geschiedenis van achterstelling en discriminatie hebben gekend. Zelfs de Basken, in mijn ogen veel meer dan Catalunya een 'volk', zien niets in verzelfstandiging, ook al probeerde ETA decennialang vooral met geweld het nationalistische sentiment te blijven voeden.


Maar boven alles wantrouw ik nationalistische politici. Zij zijn doorgaans uit op persoonlijke macht en zij moeten onder alle omstandigheden met argwaan en maximale kritische houding tegemoet getreden worden. Arthus Mas is zo'n politicus. Ook onder zijn leiding tiert de corruptie welig en dat is een veeg teken. In feite is Catalunya niets anders dan de stadstaat Barcelona. Camp Nou, de Sagrada Familia en een Dali-museum. Dan heb je het wel gehad.

Een rijke regio, dat wel. En nationalistische rekenaars willen ons nu doen geloven dat Catalunya er wel 16 miljard euro per jaar op vooruit zal gaan wanneer het zelfstandig wordt. Dat zijn pure leugens, want de kosten van het opbouwen van een nationale organisatie (bestuur, parlement, leger, belastingen enzovoort) zullen die 16 miljard vermeden afdrachten vermoedelijk ruimschoots compenseren. En dan hebben we het nog niet over corruptie.

Ik moet niet veel hebben van zulke afscheidingsbewegingen. Maar ik merk er gelijk bij op dat ik de Schotten wel zelfstandigheid zou hebben gegund. Niet erg consequent natuurlijk. Die nationale trots blijkt een belangrijke motor. Zelfs wanneer alle rationele argumenten tégen nationalisme niet meer omver kunnen worden gekegeld, blijft het nationalisme een zeer krachtige beweging. En er zijn altijd politici te vinden die dat vuurt graag aan blijven wakkeren.


Geen opmerkingen: