zaterdag 19 januari 2019

Een commerciële bank is er niet voor de burger


De WRR heeft een interessant rapport gepubliceerd onder de titel Geld en Schuld, de publieke rol van banken gepubliceerd. U kunt dat rapport hier downloaden. In ons geldsysteem wordt geld voornamelijk door commerciële banken gecreëerd door middel van het verstrekken van leningen. We hebben met de laatste financiële crisis gezien hoe roekeloos gedrag van banken een bedreiging voor de economie is gaan vormen waarbij de kosten uiteindelijk door de burger moesten worden opgebracht. Overheden moesten immers een forse greep uit de door belastinggelden gevulde huishoudkas doen om die roekeloze banken te behoeden voor omvallen.


Die banken kunnen dat roekeloze gedrag voortzetten omdat ze per definitie amoreel zijn en er bij voortduring blijk van geven geen enkel gevoel te hebben ontwikkeld voor de maatschappelijke rol die ze zouden moeten vervullen. De WRR komt nu met het voorstel een publieke bank voor alternatief sparen en betalen in het leven te roepen, te financieren uit de reserves van de centrale bank. De burger kan daar zijn geld met maximale veiligheid onderbrengen en kan zodoende nooit het slachtoffer worden van banken dia va banque spelen met de centen van de burger.

De commerciële banken kunnen vervolgens gewoon doorgaan met het door hen zo gretig omarmde gedrag maar dan wel in de wetenschap dat ze nooit meer door enige overheid gered zullen worden, mocht het op enig moment toch serieus fout gaan. Die zakenbanken zijn daar natuurlijk geen voorstander van want ze vrezen een toenemende instabiliteit van het geldwezen wanneer burgers hun centen bij de bank weg halen in tijden van crisis.


Onzin natuurlijk. Als er zo'n publieke bank zou komen, zou ik mijn geld onmiddellijk weghalen bij de commerciële banken waar ik het nu heb ondergebracht. Ik denk eerder dat er een andere dynamiek gaat ontstaan. De banken kunnen nu volstaan met belachelijk kleine buffers van 3 procent. Ze weigeren keihard uit eigen beweging grotere buffers na te streven. Ik durf te wedden dat ze die hardnekkige weigering subiet op gaan geven zodra er een publieke bank voor de gewone burger komt.
De WRR bepleit in haar rapport vier voorstellen voor aanpassingen aan ons financieel systeem: meer diversiteit, beperking van schuldengroei, betere voorbereiding op een volgende crisis en een verankering van de publieke dimensie van banken. Ook bepleit de WRR een stem voor burgers binnen de banken.

Ik zou zeggen, laat maar komen die publieke bank, ik breng er morgen meteen mijn geld naar toe. Maar bij de VVD zullen ze daar wel geen oren naar hebben.


Geen opmerkingen: