dinsdag 29 januari 2019

Ook Bert Wagendorp trapt in de val...


...blijkens zijn column in de Volkskrant van vandaag onder de titel: "Het leenstelsel leidt tot een verspilling van talent". Daarin maakt hij nder meer melding van een ander merkwaardig bericht over het leenstelsel. Gebleken zou zijn dat studenten die geld moeten lenen vaker en meer last hebben van psychische klachten. Maar gelukkig beschouwt Wagendorp dat onderzoeksfeitje niet als een argument tegen het leenstelsel. Hoewel in datzelfde onderzoek zou blijken dat minstens de helft van de ondervraagde studenten minstens één keer week dodelijk vermoeid is en 40 procent zou 'emotioneel uitgeput' zijn.


Onthutsende onderzoeksresultaten natuurlijk en je gaat prompt twijfelen aan de representativiteit van dat onderzoek. Maar als het iets bewijst is het wel dat de huidige generatie studenten een ongelooflijke verzameling watjes is. Inderdaad, een patatgeneratie die onderuit gaat zodra ze hun studie moeten combineren met een bijbaantje. Ik vind dat zulke klagende studenten  zich diep en diep moeten schamen. 'Emotioneel uitgeput': bah!


Dan komt hij tot zijn konklusie en dan denk je: nu zal ik wel te lezen krijgen wat zijn bezwaren nu eigenlijk zijn. En wat schrijft hij?: 'Een leenstelsel dat de toegankelijkheid van het hoger onderwijs beperkt, en dat doet het, zeker voor studenten die afkomstig zijn uit de lagere inkomensgroepen, is gevaarlijk en leidt tot een verspilling van talent die we ons helemaal niet kunnen veroorloven".

Nou, zo zout heb ik het nog niet vaak gegeten. Wagendorp toont niet aan dat de toegankelijkheid van het hoger onderwijs wordt geschaad door het leenstelsel en hij meent te kunnen volstaan met : "dat doet het".
Om vervolgens doodleuk te beweren, zonder verdere adstructie, dat wij talent weggooien door het leenstelsel. Wat is dat nou voor een redenatie? Beperk je nou gewoon tot de feiten en de cijfers en de achtergrond en bedoeling van het leenstelsel, Bert Wagendorp.


Ik vraag me af waar deze continue hetze tegen het leenstelsel toch vandaan komt. Ik vrees dat mijn filippica een gevecht tegen de bierkaai is. Vroeger of later gaat dat leenstelsel sneuvelen.

Geen opmerkingen: