dinsdag 22 oktober 2019

John Le Carré


In zijn jongste spionagethriller Agent running in the field - zo lees ik in de Volkskrant - laat John Le Carré een van zijn personages aan het woord: tussen Brexitfanaten en Trumpfanaten bestaat volgens deze Ed geen verschil; beiden zijn racistisch en xenofoob. En Trump is volgens Ed de pleeschrobber van Poetin. "Hij doet alles voor die kleine Vladi wat de kleine Vladi niet zelf kan: pissen op de Europese eenheid, pissen op de mensenrechten, pissen op de Nato."


Zelf verklaart de schrijver: "Het Britse volk wordt linea recta naar een afgrond gemarcheerd door een stelletje rijke, elitaire zakkenvullers die zich voordoen als mannen van het volk". En: "Na 47 jaar met de 27 Europese landen te hebben samengewerkt, probeert de regering ons het idee te verkopen dat we vijanden hebben. Neem me niet kwalijk, dat is geen patriottisme maar nationalisme."

Ik lees aardig wat boeken maar nooit thrillers of spionagethrillers en John Le Carré ken ik alleen van naam. Maar wat mij betreft slaat hij de spijker op de kop.

Geen opmerkingen: