zondag 22 december 2019

Felix Nussbaum, een schilder die nooit vergeten mag worden


In 1995 bezocht ik het Joods Historisch Museum in Amsterdam ter gelegenheid van de expositie 'Felix Nussbaum, Uit onmacht naar daadkracht'. Er is nu een prachtige biografie verschenen van Mark Schaevers onder de titel Orgelman, Felix Nussbaum Een schildersleven. U vindt mijn boekbespreking van dit prachtig en ontroerend boek hier.


In Osnabrueck staat het door Libeskind ontworpen Felix Nussbaum Haus dat ik in het komend jaar zal bezoeken. Bij gelegenheid zal ik daarover berichten. Ik hoop dat de paar afbeeldingen hier u aansporen ook eens naar Osnabrueck af te reizen, geloof me, het is meer dan de moeite waard. Al was het maar om het schilderij Triumf des Todes te zien.



Linksonder ziet u een stukje partituur. Het zou hier om de noten van The Lambeth Walk gaan, een razend populair liedje ten tijde van de oorlog. Briljant is onderstaande video van Charles Ridley van The Lambeth Walk - Nazistyle. Goebbels was er niet blij mee!


Geen opmerkingen: