donderdag 12 november 2020

Ontneem Hongarije onmiddellijk het stemrecht in de EU!

Hongarije heeft de noodtoestand uitgeroepen om Corona te bestrijden. Onderdeel van deze noodtoestand is een demonstratieverbod. Een perfect moment om een aantal controversiële wijzigingen in de Hongaarse Grondwet door te voeren. Orban en de zijnen willen nu regelen dat ongetrouwde en alleenstaande ouders geen kinderen kunnen adopteren. Dat betekent dat ook homostellen dat recht niet krijgen omdat het  homohuwelijk in Hongarije verboden is. Ook wil men in de Grondwet opnemen dat "de moeder is een vrouw en de vader is een man". En dat iemands geslacht bij de geboorte wordt vastgesteld en niet veranderd kan worden. En nog een aantal andere wijzigingen in de kieswetten van het land.

Dit is het Trump-virus. Moderne populisten en autocraten hebben gezien hoe Trump zich niets aantrekt van democratische verworvenheden, waarheid, fatsoen of beschaving. Orban vertegenwoordigt vooral zichzelf en daarmee Het Kwaad. Dit is niet het Europa dat ik voor ogen had, dit is niet de beschaving waarin ik mij veilig en op mijn gemak voel. Ik zou zo graag zien dat de EU onmiddellijk en keihard reageert: ontneem Hongarije het stemrecht en kort het land op EU-subsidies. Isoleer het land in het Europees Parlement.

Gelooft u mij, Orban wordt steeds brutaler en onbeschofter, Trump heeft het hem voorgedaan. Hongarije moet lid blijven van de EU maar voor Orban is in een modern Europa geen plaats.

Geen opmerkingen: