dinsdag 26 oktober 2021

Nr. 10 is een meesterwerk

 

De titel van de tiende film van Alex van Warmerdam luidt simpel Nr. 10 en heeft geen enkele relatie met de inhoud ervan. Ik zal hier niets over de inhoud of het script schrijven, dat zou zonde zijn voor wie de film nog wil gaan zien. Het is een absurdistische film waarin je je aanvankelijk in een laten we zeggen conventioneel verhaal over overspel waant om vervolgens ongeveer halverwege plotseling een compleet andere kant opgestuurd te worden. Het is een plotwending die ik me alleen kan herinneren van From dusk till dawn, gebaseerd op een waanzinnig script van Quentin Tarantino.

Nr. 10 is een meer dan voortreffelijke film van deze Nederlandse filmmaker. De plotwending is fantastisch, absurd en ongeloofwaardig maar fantastisch, er wordt uitstekend geacteerd, het door de acteurs en actrices (incidenteel) gesproken Engels is zeer goed , ze klinken als native speakers, het script is verrassend en 'the special effects' waren, zeker in die ene cruciale scene - ronduit spectaculair! Evenals de slotscène trouwens, even geestig als spectaculair, ook al zal men er in bepaalde kringen wat minder om moeten lachen dan ik deed.


En, last but not least, ik vond de filmmuziek werkelijk verbluffend. Vanaf de openingsscène tot aan het slot heb ik genoten van buitengewoon inventieve en functionele filmmuziek, zozeer dat ik geregeld besloot eerst en vooral naar de muziek te luisteren en het verhaal wat op de achtergrond te volgen. Orkestratie en instrumentatie, de klankbeelden, het was allemaal grandioos. Wat mij betreft een welhaast perfecte filmscore!

Er zaten wel wat losse eindjes in het script. Waarom moest Günter weten dat Marius hem had... en waarom moest de vrouw van Marius uiteindelijk... Ik zag de noodzaak of onontkoombaarheid van deze ingrepen niet in maar dat zijn ook geen zaken waar de regisseur veel energie aan wenste te besteden. Waar het uiteindelijk om gaat is dat ik van deze absurdistische film buitengewoon genoten heb, van begin tot eind. Heerlijk, zo'n film. U moet er beslist heengaan!



Geen opmerkingen: